Skip to main content

Individual guidance (5 cr)

Code: YP00DU18-3008

General information


Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

06.09.2023 - 13.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Mirka Lähdeniemi

Teacher in charge

Mirka Lähdeniemi

Groups

  • YPMI22SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies
  • 06.09.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
  • 13.09.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
  • 20.09.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
  • 27.09.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
  • 04.10.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
  • 11.10.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
  • 20.10.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
  • 01.11.2023 12:30 - 14:30, Yksilöohjausharjoitus
  • 03.11.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
  • 09.11.2023 06:00 - 19:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
  • 15.11.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
  • 22.11.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
  • 29.11.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
  • 13.12.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008

Objective

You are familiar with various theories on individual guidance.

You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.

You know how to use theories in practical guidance with a young person.

You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.

Content

What are the main theories on individual guidance?

What methods can you use in individual guidance based on the theories?

How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?

Opiskelumateriaali

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen ja ratkaisukeskeinen menetelmä) ja tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä. Opintomatka 9.11. Helsinkiin. Työelämäyhteistyö Juvenian Osuma -hankkeen kanssa (maahanmuuttajien yksilöohjaus).

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi.