Yksilöohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU18-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
06.09.2023 - 13.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
-
YPMI22SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- 22.11.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
- 29.11.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
- 13.12.2023 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3008
Tavoitteet
Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.
Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.
Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Sisältö
Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?
Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?
Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?
Opiskelumateriaali
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen ja ratkaisukeskeinen menetelmä) ja tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä. Opintomatka 9.11. Helsinkiin. Työelämäyhteistyö Juvenian Osuma -hankkeen kanssa (maahanmuuttajien yksilöohjaus).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi.