Yrityspeli (5 op)
Toteutuksen tunnus: BI00DW12-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sähkö-, talo- ja biotuotetekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Biotuotetekniikan koulutus
Opettaja
- Matti Koivisto
Ryhmät
-
BISA21SPBiotuotetekniikka, päivätoteutus
- 27.11.2023 12:30 - 15:30, Yrityspeli BI00DW12-3002
Tavoitteet
Osoitat perehtyneisyyttä liiketoiminnan kokonaisuuteen ja osaat suunnitella yrityksen liiketoimintaa.
Osaat soveltaa ammatillisia tietoja ja taitoja käytännön yritystoimintaa muistuttavissa päätöksentekotilanteissa.
Osaat analysoida yrityksen toimintaa laskelmien ja tunnuslukujen avulla ja käyttää analysoimaasi tietoa päätöksenteon apuna.
Osaat toimia tiimin jäsenenä simuloidussa kilpailutilanteessa, jossa tehdään yrittäjämäisiä päätöksiä käytettävissä olevan ajan ja tietojen puitteissa.
Sisältö
Miten yritys toimii ja mitkä ovat eri toimintojen keskinäiset vuorovaikutussuhteet?
Miten yrityksen toimintaa suunnitellaan, budjetoidaan, toteutetaan ja analysoidaan?
Miten kilpailijat toimivat ja miten niiden toiminta vaikuttaa omaa yritystä koskevaan päätöksentekoon?
Miten työskennellään ryhmässä annettujen aikataulujen ja sovittujen ohjeiden mukaan?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytettävä opintojakson opettajan laatima opiskelumateriaali on kokonaisuudessaan Xamkin oppimisympäristössä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Mikäli opiskelijalla on riittävän laajaa omakohtaista kokemusta yrittämisestä, hänen on mahdollista suorittaa opintojakso yritystoimintaansa liittyvällä näyttökokeella. Yrityskokemuksen riittävyyden arvioi opintojakson opettaja tapauskohtaisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käytetään lukuisia yritysesimerkkejä valottamaan tarkasteltavia asioita eri näkökulmista.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opetuksena, jossa on itsenäisten ja ryhmissä tehtävän opiskelun lisäksi neljä lähiopetuskertaa Savonlinnassa.
Lisätietoja opiskelijoille
OPINTOJAKSON AIKATAULU VIIKKOTASOLLA ON SEURAAVA:
Viikko 36: Opintojakso alkaa (Lähiopetus - Savonlinna) 3 tuntia
Viikko 37: Opiskelijat ilmoittavat ryhmät ja Kotitehtävän 1 dead line (Learn)
Viikko 38: Pelin 1. kierros (vuosi 1): ohjeet (Lähiopetus - Savonlinna) 3 tuntia
Viikko 39: Pelin vuoden 1 tehtävien palautus (Learn)
Viikko 40: Pelin vuoden 1 tulokset ja vuoden 2 tehtävien anto (Learn)
Viikko 41: Pelin vuoden 2 tehtävien palautus (Learn)
Viikko 42: Pelin vuoden 2 tulokset ja vuoden 3 tehtävien anto (Lähiopetus - Savonlinna) 3 tuntia
Viikko 44: Pelin vuoden 3 tehtävien palautus (Learn)
Viikko 45: Pelin vuoden 3 tulokset ja vuoden 4 tehtävien anto (Learn)
Viikko 46: Projektipelin palautuksen dead line
Viikko 47: Pelin vuoden 4 tehtävien palautus (Learn)
Viikko 48: Pelin vuoden 4 tulokset, kierroksen 5 pelaaminen ja kotitehtävä 2 (Lähiopetus - Savonlinna) 3 h
Viikko 49: Kotitehtävän 2 palautus (Learn)
Viikko 50: Yhteenveto ja tulokset (Learn ja Peppi)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla ei ole tenttiä vaan arviointi perustuu henkilökohtaisiin kotitehtäviin ja ryhmätyönä tehtäviin raportteihin.