Skip to main content

From idea to innovation (5 cr)

Code: MO00DS40-3046

General information


Enrollment

21.08.2023 - 01.09.2023

Timing

11.09.2023 - 17.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Business

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 99

Degree programmes

  • Degree Programme in Business Management
  • Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design

Teachers

  • Kirsi Soulamo
  • Susanna Heikkilä

Teacher in charge

Kirsi Soulamo

Groups

  • LTKV23SP2
    Business, full-time studies
  • LTKV23SP1
    Business, full-time studies
  • SKKV21SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Opintojaksoon ei liity yhtään ns. pakollista kurssikirjaa, mutta tähän on koottu muutamia lukusuosituksia:

Kantojärvi, P. 2012. Fasilitointi luo uutta. Helsinki: Talentum.
Sipponen-Damonte, M. 2020. Varmuutta fasilitointiin. Helsinki: Alma Talent.
Beahm, G.2011. Steve Jobs omin sanoin. Talentum.
Koski, Jussi T., Tuominen, S. & Kärkkäinen, I. Kuinka ideat syntyvät. 2007. WSOY.
Csikszentmihalyi, M. 2007. Flow.
Solatie, J. ja Mäkeläinen, M.2009. Ideasta innovaatioksi: luovuus hyötykäyttöön. Talentum.
Hakala, Juha T. 2013. Luova laiskuus: anna ideoille siivet. Gummerus.
Koski, Jussi T. 2001. Luova hierre: näkökulmia yksilöiden, ryhmien ja organisaatioiden luovuuteen. Gummerus.
Thorpe, S. 2004. Ajattele kuin Einstein. Recallmed.
Tukiainen, M. 2010. Luova tila: tulevaisuuden työtila. Rakennustieto.
Uusikylä, K. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. PS-Kustannus.
Renander, B. 2013. Luovan prosessin tunteet. Nemo.
Aukeantaus, P. 2007. Olenko luova? P-O-A Books.
Heikkilä, K. 2002. Tiimit -avain uuden luomiseen. Kauppakaari.
Hiltunen, E. 2012. Matkaopas tulevaisuuteen.
Godin, S. 2022. Luovuuden praktiikat. Sesam Books.
Niemistö, R. 2018. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia.
Malmelin, N. & Poutanen, P. 2017. Luovuuden idea. Gaudeamus.

Yksilölliset oppimisväylät

Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: työviikkopohjainen oppimisväylä, opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.

Tämä toteutus noudattaa työviikkopohjaista oppimisväylää lukujärjestyksen mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla pyritään tuottamaan ja jalostamaan opiskelijoiden omia tuote-, palvelu- ja yritysideoita. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä TKI-yksiköiden ja eri hankkeiden kanssa. Opiskelijoiden valitsemat ideat voivat myös olla yritysten toimeksiantoja.

Tentit ja muut määräajat

Työelämälähtöiset oppimistehtävät etenevät prosessina:
Ongelmanratkaisu sekä idean jalostaminen, prototyypittäminen, kehittäminen ja myyminen
Ryhmän oppimispäiväkirja opintojakson päättyessä

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135 h
Sisältää:
Opintojakson opetukseen osallistumista 27 h
Itsenäistä opiskelua 27 h
Ryhmätyöskentelyä 54 h
Työelämäyhteistyötä 27 h

Further information

Lisätietoja antavat Susanna Heikkilä ja Kirsi Soulamo susanna.heikkilä@xamk.fi ja kirsi.soulamo@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opiskelijan osaaminen perustuu seuraaviin osa-alueisiin:
-opiskelija käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
-opiskelija osaa etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
-opiskelija osaa hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
-opiskelija osaa suunnitella asiakas- ja käyttäjälähtöisesti muut sidosryhmät huomioiden.
-opiskelija osaa käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
-opiskelija osaa toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
-opiskelija osaa perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointi perustuu oppimistehtävien suorittamiseen sekä ryhmän tuottamaan oppimispäiväkirjaan, josta ryhmän tuottaman idean syntyhistoria ja perusperiaatteet käyvät ilmi.

Qualifications

No prerequisites.