Ideasta innovaatioon (5 op)
Toteutuksen tunnus: MO00DS40-3046
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 17.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 99
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Kirsi Soulamo
- Susanna Heikkilä
Vastuuopettaja
Kirsi Soulamo
Ryhmät
-
LTKV23SP2Liiketalous, päivätoteutus (taloushallinto)
-
LTKV23SP1Liiketalous, päivätoteutus (julkishallinto ja juridiikka)
-
SKKV21SPSisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnistat organisaatioiden toimintaympäristöissä olevia ongelmia ja mahdollisuuksia.
Osaat ideoida niihin uusia ratkaisuja.
Osaat hyödyntää eri tietolähteistä ja sidosryhmiltä hankittua tietoa.
Osaat käyttää erilaisia kehittämistyön menetelmiä.
Sisältö
Miten voit edistää omaa luovuuttasi ongelmien löytämisessä ja niiden ratkaisemisessa ?
Miten toimit tiimissä luovuutta edistävällä tavalla?
Miten hyödynnät kehittämistyön erilaisia menetelmiä ongelmien ratkaisussa?
Miten yhdistät ja hyödynnät sisäistä ja ulkoista tietoa kehittämistyön perustaksi?
Opiskelumateriaali
Opintojaksoon ei liity yhtään ns. pakollista kurssikirjaa, mutta tähän on koottu muutamia lukusuosituksia:
Kantojärvi, P. 2012. Fasilitointi luo uutta. Helsinki: Talentum.
Sipponen-Damonte, M. 2020. Varmuutta fasilitointiin. Helsinki: Alma Talent.
Beahm, G.2011. Steve Jobs omin sanoin. Talentum.
Koski, Jussi T., Tuominen, S. & Kärkkäinen, I. Kuinka ideat syntyvät. 2007. WSOY.
Csikszentmihalyi, M. 2007. Flow.
Solatie, J. ja Mäkeläinen, M.2009. Ideasta innovaatioksi: luovuus hyötykäyttöön. Talentum.
Hakala, Juha T. 2013. Luova laiskuus: anna ideoille siivet. Gummerus.
Koski, Jussi T. 2001. Luova hierre: näkökulmia yksilöiden, ryhmien ja organisaatioiden luovuuteen. Gummerus.
Thorpe, S. 2004. Ajattele kuin Einstein. Recallmed.
Tukiainen, M. 2010. Luova tila: tulevaisuuden työtila. Rakennustieto.
Uusikylä, K. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. PS-Kustannus.
Renander, B. 2013. Luovan prosessin tunteet. Nemo.
Aukeantaus, P. 2007. Olenko luova? P-O-A Books.
Heikkilä, K. 2002. Tiimit -avain uuden luomiseen. Kauppakaari.
Hiltunen, E. 2012. Matkaopas tulevaisuuteen.
Godin, S. 2022. Luovuuden praktiikat. Sesam Books.
Niemistö, R. 2018. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia.
Malmelin, N. & Poutanen, P. 2017. Luovuuden idea. Gaudeamus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: työviikkopohjainen oppimisväylä, opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.
Tämä toteutus noudattaa työviikkopohjaista oppimisväylää lukujärjestyksen mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla pyritään tuottamaan ja jalostamaan opiskelijoiden omia tuote-, palvelu- ja yritysideoita. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä TKI-yksiköiden ja eri hankkeiden kanssa. Opiskelijoiden valitsemat ideat voivat myös olla yritysten toimeksiantoja.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Työelämälähtöiset oppimistehtävät etenevät prosessina:
Ongelmanratkaisu sekä idean jalostaminen, prototyypittäminen, kehittäminen ja myyminen
Ryhmän oppimispäiväkirja opintojakson päättyessä
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 135 h
Sisältää:
Opintojakson opetukseen osallistumista 27 h
Itsenäistä opiskelua 27 h
Ryhmätyöskentelyä 54 h
Työelämäyhteistyötä 27 h
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja antavat Susanna Heikkilä ja Kirsi Soulamo susanna.heikkilä@xamk.fi ja kirsi.soulamo@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaaminen perustuu seuraaviin osa-alueisiin:
-opiskelija käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
-opiskelija osaa etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
-opiskelija osaa hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
-opiskelija osaa suunnitella asiakas- ja käyttäjälähtöisesti muut sidosryhmät huomioiden.
-opiskelija osaa käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
-opiskelija osaa toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
-opiskelija osaa perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointi perustuu oppimistehtävien suorittamiseen sekä ryhmän tuottamaan oppimispäiväkirjaan, josta ryhmän tuottaman idean syntyhistoria ja perusperiaatteet käyvät ilmi.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aikaisempaa osaamista.