Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointiteoreettinen ajattelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CU71-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.08.2023 - 10.09.2023

Ajoitus

24.08.2023 - 30.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Opettaja

  • Päivi Petrelius
  • Marko Raitanen
  • Tuomo Paakkonen

Vastuuopettaja

Tuomo Paakkonen

Ryhmät

  • SOKV23SY
    Sosiaaliala, ylempi amk
  • 24.08.2023 13:00 - 14:30, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
  • 24.08.2023 14:45 - 16:15, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
  • 25.08.2023 13:00 - 14:30, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
  • 25.08.2023 14:45 - 16:15, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
  • 22.09.2023 09:00 - 10:30, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
  • 22.09.2023 10:45 - 12:15, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
  • 22.09.2023 13:00 - 14:30, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
  • 22.09.2023 14:45 - 16:15, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
  • 05.10.2023 10:45 - 12:15, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
  • 05.10.2023 13:00 - 14:30, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007

Tavoitteet

Tunnet keskeiset hyvinvointiteoriat.
Tunnet hyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset.
Osaat tarkastella hyvinvointia sosiaalityön ja palvelujen strategisena perustana.
Osaat ajatella eri-ikäisten kuntalaisten arkea hyvinvoinnin näkökulmasta.
Osaat analysoida elämänkulun ja elämäntavan yhteyksiä hyvinvointiin.
Osaat seurata ja ennakoida hyvinvoinnin alueellista, valtakunnallista ja globaalia kehitystä.

Sisältö

Mitä ovat hyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset?
Miten hyvinvointinäkemys ohjaa sosiaalityötä ja palveluja?
Miten ajattelet hyvinvointia arjessa?
Miten analysoit elämänkulkua ja elämäntapaa?
Miten seuraat ja ennakoit hyvinvoinnin kehitystä eri tasoilla?

Opiskelumateriaali

Saari, Juho (toim.) 2011. Hyvinvointi. Suomalaisen yhteiskunnan perusta. Helsinki: Gaudeamus.
Saari, Juho 2020. Samassa veneessä. Hyvinvointivaltio eriarvoistuneessa yhteiskunnassa. Docendo.
Särkelä ym.(toim.) 2014. Hyvinvointitalous. SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry.
Vesanen, Tuula 2017. Terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Helsingin kaupungin tietokeskus

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Learn, lähiopetus, itsenäinen tiedonhankinta, PBL.
Tarjotaan vaihtoehtoinen toteutus (Teams), jossa on vähemmän läsnäolovelvoitetta.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija on suorittanut vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö ilmenee tehtävissä, joita voidaan soveltaa oman työn kehittämiseen.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla jakson alkaessa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi pohjautuu tehtäväarviointiin, jossa hyödynnetään laadullista arviointia. Tämän arvioinnin perustana on tehtävien tarkasteleminen
suhteessa tehtävien tavoitteisiin.