Hyvinvointiteoreettinen ajattelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00CU71-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
24.08.2023 - 30.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opettaja
- Päivi Petrelius
- Marko Raitanen
- Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja
Tuomo Paakkonen
Ryhmät
-
SOKV23SYSosiaaliala, ylempi amk
- 24.08.2023 13:00 - 14:30, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
- 24.08.2023 14:45 - 16:15, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
- 25.08.2023 13:00 - 14:30, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
- 25.08.2023 14:45 - 16:15, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
- 22.09.2023 09:00 - 10:30, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
- 22.09.2023 10:45 - 12:15, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
- 22.09.2023 13:00 - 14:30, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
- 22.09.2023 14:45 - 16:15, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
- 05.10.2023 10:45 - 12:15, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
- 05.10.2023 13:00 - 14:30, Hyvinvointiteoreettinen ajattelu SO00CU71-3007
Tavoitteet
Tunnet keskeiset hyvinvointiteoriat.
Tunnet hyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset.
Osaat tarkastella hyvinvointia sosiaalityön ja palvelujen strategisena perustana.
Osaat ajatella eri-ikäisten kuntalaisten arkea hyvinvoinnin näkökulmasta.
Osaat analysoida elämänkulun ja elämäntavan yhteyksiä hyvinvointiin.
Osaat seurata ja ennakoida hyvinvoinnin alueellista, valtakunnallista ja globaalia kehitystä.
Sisältö
Mitä ovat hyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset?
Miten hyvinvointinäkemys ohjaa sosiaalityötä ja palveluja?
Miten ajattelet hyvinvointia arjessa?
Miten analysoit elämänkulkua ja elämäntapaa?
Miten seuraat ja ennakoit hyvinvoinnin kehitystä eri tasoilla?
Opiskelumateriaali
Saari, Juho (toim.) 2011. Hyvinvointi. Suomalaisen yhteiskunnan perusta. Helsinki: Gaudeamus.
Saari, Juho 2020. Samassa veneessä. Hyvinvointivaltio eriarvoistuneessa yhteiskunnassa. Docendo.
Särkelä ym.(toim.) 2014. Hyvinvointitalous. SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry.
Vesanen, Tuula 2017. Terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Helsingin kaupungin tietokeskus
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Learn, lähiopetus, itsenäinen tiedonhankinta, PBL.
Tarjotaan vaihtoehtoinen toteutus (Teams), jossa on vähemmän läsnäolovelvoitetta.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija on suorittanut vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö ilmenee tehtävissä, joita voidaan soveltaa oman työn kehittämiseen.
Tentit ja muut määräajat
Ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla jakson alkaessa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi pohjautuu tehtäväarviointiin, jossa hyödynnetään laadullista arviointia. Tämän arvioinnin perustana on tehtävien tarkasteleminen
suhteessa tehtävien tavoitteisiin.