Skip to main content

Research and development skills (5 cr)

Code: MO00DS25-3164

General information


Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

01.01.2023 - 21.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Forestry and Environmental Technology

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

30 - 50

Degree programmes

  • Degree Programme in Forestry

Teachers

  • Heljä Uusitalo
  • Pertti Kilpeläinen

Groups

  • MEMI21SPB
    Forestry, full-time studies
  • MEMI21SPA
    Forestry, full-time studies

Objective

Common learning outcomes (as implemented in degree programmes) 2 ECTS credits:

You know the general stages in a research and development process.
You are able to search for information in the key information environments of your own field.
You are able to read, critically evaluate and utilize the literature and research publications of your own field.
You are familiar with and able to apply the principles of research ethics and reliability.
You are able to compose a literature review based on the materials published in your field of study and your own bachelor’s thesis following the principles of scientific communication.

Degree programme specific learning outcomes for research and development methods, 3 ECTS credits

You are familiar with the current research subjects and development needs of your own field.
You are familiar with and able to apply the key development approaches and/or research methods and ethical principles of your own field.
You are able to report on a research or development process following the principles of professional and scientific communication.

Content

Content of common learning outcomes, 2 ECTS credits:

What are the phases into which a research and development process can be divided?
How do you find, read and critically evaluate the research data of your own field?
How do you write a literature review that utilizes reliable research data and is linked to your own field and bachelor’s thesis following the principles of ethical scientific communication?

Degree programme specific content, 3 ECTS credits

What are the key research subjects and development needs in your own field?
What are the development approaches and/or research methods in your own field and how do you apply them in practice based on the development needs of your own field?
How do you report a research or development process following the principles of ethical professional and scientific communication in your own field?

Opiskelumateriaali

Osoitetaan löörnissä opintojakson alussa.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakson toteutus sisältää yleisen osan (2op) ja alakohtaisen (metsätalous) osan (3op). Yleinen osa jakautuu edelleen kahteen alaosioon; Tiedon hankinta ja raportointi (1op) ja Tutkimus ja kehttäminen (1op).

Yleisen osion (1op+1op=2op) toteutus on tammi-helmikuussa omana kokonaisuutenaan (osamerkintä peppiin). Alakohtaisen osion (3op) toteutus on maalis-huhtikuussa omanakokonaisuutenaan (osamerkintä peppiin). Yleinen osio on hyödyksi suorittaa ennen alakohtaista osiota. Molemmilla osioilla on oma löörnialusta.

Yleisen osan (2op) Tiedonhankinta ja raportointi (1op) -alaosio sisältää perusteet tiedonhankinnasta ja tutkimustiedonhausta sekä tutkimuksen raportoinnin. Alaosio opiskellaan verkkotehtävin ja ohjaustunnein. Osio sisältää kirjallisuuskatsauksen tekemisen opinnäytetyöohjetta ja lähdeohjetta soveltaen.

Yleisen osan (2op) Tutkiminen ja kehittämien (1op) -alaosio sisältää kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen periaatteet ja menetelmät sekä kehittämisprosessin vaiheet ja tutkimusetiikan. Alaosio opiskellaan verkkotehtävin.

Alakohtainen (3 op) sisältää metsäalalle soveltaen kvantitatiiviset (määrälliset) tutkimusmenetelmät. Alakohtainen osio opiskellaan verkkotehtävin. Oleellinen osa opiskelusta on kulloisenkiin tarpeelliseen teoriaan ja menetelmiin jodatuksen jäljkeen erilaisten metsällisten tilastoaineistojen (casena esim. kysely-, mittaus-, ja bigdata-aineistot) analysointia ao. tilastollisin perusmenetelmin. Aineistoina käytetään esimerkiksi aiempien opinnäytetöiden aineistoja. Analysoinnissa korostuu spss -tilasto-ohjelman käyttö. Opiskelija voi asentaa spss-ohjelmiston omalle koneelleen opiskelua varten. Myös excelillä -on aineistojen käsittelyssä oma roolinsa.

Alakohtaisen osion (3op) opiskelumateriaalista, -käytänteistä, harjoitustehtävistä sekä kokeista ilmoitetaan tarkemmin osion alussa (03/2023) löörnissä.

Opintojaksolle osallistujalle on erityiseksi hyödyksi, mikäli hän on suorittanut Metsätalouden matematiikka (sis. tilastomatematiikan perusteet), Tietokone työvälineenä (sisältää excel-perusteet) ja Viestiintä -opintojaksot.

Liisäksi opintojaksolla hyödynnetään Metsäekologia, Metsänuudistaminen Metsänmittaus, Puunhankinnan toimintaympäristö, Leimikonsuunnittelu, Luonnonhoito talousmetsissä sekä Metsänkasvatus -opintojaksojen asioita ja käsitteitä.

.

TKI ja työelämäyhteistyö

Aidot työelämäyhteistyöstä kertyneet aineistot (tilastomenetelmät)

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson osioiden (2kpl) alkaessa löörnialustoilla.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Koko opintojakso (5op) arvioidaan asteikolla 1-5 alakohtaisen osion (3op) perusteella. Yleinen osio (2op) arvioidaan hyväksytty/hylätty.