Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3164

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 21.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 50

Koulutus

  • Metsätalouden koulutus

Opettaja

  • Heljä Uusitalo
  • Pertti Kilpeläinen

Ryhmät

  • MEMI21SPB
    Metsätalous, päivätoteutus
  • MEMI21SPA
    Metsätalous, päivätoteutus

Tavoitteet

2 op.

Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :

Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

3 op.

Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:

Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

Sisältö

2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö

Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?

3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö

Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Osoitetaan löörnissä opintojakson alussa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakson toteutus sisältää yleisen osan (2op) ja alakohtaisen (metsätalous) osan (3op). Yleinen osa jakautuu edelleen kahteen alaosioon; Tiedon hankinta ja raportointi (1op) ja Tutkimus ja kehttäminen (1op).

Yleisen osion (1op+1op=2op) toteutus on tammi-helmikuussa omana kokonaisuutenaan (osamerkintä peppiin). Alakohtaisen osion (3op) toteutus on maalis-huhtikuussa omanakokonaisuutenaan (osamerkintä peppiin). Yleinen osio on hyödyksi suorittaa ennen alakohtaista osiota. Molemmilla osioilla on oma löörnialusta.

Yleisen osan (2op) Tiedonhankinta ja raportointi (1op) -alaosio sisältää perusteet tiedonhankinnasta ja tutkimustiedonhausta sekä tutkimuksen raportoinnin. Alaosio opiskellaan verkkotehtävin ja ohjaustunnein. Osio sisältää kirjallisuuskatsauksen tekemisen opinnäytetyöohjetta ja lähdeohjetta soveltaen.

Yleisen osan (2op) Tutkiminen ja kehittämien (1op) -alaosio sisältää kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen periaatteet ja menetelmät sekä kehittämisprosessin vaiheet ja tutkimusetiikan. Alaosio opiskellaan verkkotehtävin.

Alakohtainen (3 op) sisältää metsäalalle soveltaen kvantitatiiviset (määrälliset) tutkimusmenetelmät. Alakohtainen osio opiskellaan verkkotehtävin. Oleellinen osa opiskelusta on kulloisenkiin tarpeelliseen teoriaan ja menetelmiin jodatuksen jäljkeen erilaisten metsällisten tilastoaineistojen (casena esim. kysely-, mittaus-, ja bigdata-aineistot) analysointia ao. tilastollisin perusmenetelmin. Aineistoina käytetään esimerkiksi aiempien opinnäytetöiden aineistoja. Analysoinnissa korostuu spss -tilasto-ohjelman käyttö. Opiskelija voi asentaa spss-ohjelmiston omalle koneelleen opiskelua varten. Myös excelillä -on aineistojen käsittelyssä oma roolinsa.

Alakohtaisen osion (3op) opiskelumateriaalista, -käytänteistä, harjoitustehtävistä sekä kokeista ilmoitetaan tarkemmin osion alussa (03/2023) löörnissä.

Opintojaksolle osallistujalle on erityiseksi hyödyksi, mikäli hän on suorittanut Metsätalouden matematiikka (sis. tilastomatematiikan perusteet), Tietokone työvälineenä (sisältää excel-perusteet) ja Viestiintä -opintojaksot.

Liisäksi opintojaksolla hyödynnetään Metsäekologia, Metsänuudistaminen Metsänmittaus, Puunhankinnan toimintaympäristö, Leimikonsuunnittelu, Luonnonhoito talousmetsissä sekä Metsänkasvatus -opintojaksojen asioita ja käsitteitä.

.

TKI ja työelämäyhteistyö

Aidot työelämäyhteistyöstä kertyneet aineistot (tilastomenetelmät)

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ilmoitetaan opintojakson osioiden (2kpl) alkaessa löörnialustoilla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Koko opintojakso (5op) arvioidaan asteikolla 1-5 alakohtaisen osion (3op) perusteella. Yleinen osio (2op) arvioidaan hyväksytty/hylätty.