Kauppaoikeus (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00AA99-3040
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
18.09.2023 - 17.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Juha Häkkinen
Vastuuopettaja
Juha Häkkinen
Ryhmät
-
LTKV23KMLiiketalous, monimuoto
Tavoitteet
Osaat kertoa myyjälle ja ostajalle miten sitova kauppasopimus syntyy ja mitkä heidän oikeutensa ja velvollisuutensa ovat irtaimen kaupassa. Tunnistat immateriaalioikeuksien suojaamisen tarpeet yritystoiminnassa ja osaat suunnitella yrityksen markkinoinnin niin, ettei se loukkaa muiden oikeuksia.
Sisältö
Miten sitova kauppasopimus syntyy ja millä perusteilla kauppasopimus voi olla pätemätön? Mitkä ovat myyjän ja ostajan oikeudet ja velvollisuudet irtaimen omaisuuden kaupassa? Miten yritysten välinen kauppa eroaa kuluttajakaupasta ? Miten elinkeinonharjoittaja voi suojata oikeuksiaan? Miten immateriaalioikeudet on otettava huomioon markkinoinnissa?
Opiskelumateriaali
Opintojakso toteutetaan täysin virtuaalisesti ja siinä hyödynnetään Learnin virtuaalista oppimisympäristöä.
Oppimateriaali: VARMISTA OPPIMATERIAALI JA OHJEET OPINTOJAKSON LEARN-SIVUILTA opintojakson alkaessa.
Seuraavat teokset opintojakson Learn-sivuilla esitetyin osin / opettajan erillisen ohjeistuksen mukaan:
• Kauppa- ja varallisuusoikeuden pääpiirteet, (Hoppu ja Hoppu)
• Yritysoikeus: (Villa – Airaksinen – Bärlund jne...)
• Yrityksen asiakirja- ja sopimusopas 2021 (Hietala - Järvensivu - jne...).
• IPR Käytännönläheisesti 2016 (Aalto-Setälä - Sundman - jne...).
Muu opintojakson Learn-sivulla esitetty aineisto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työhön integroitumisen mahdollistava oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät ja tentit verkkototeutuksen mukaisesti.
Opintojaksoon ei liity osallistumista edellyttävää opetusta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä erillistä TKI-osuutta tai erityistä työelämäyhteistyön osuutta.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksoon liittyvät tentit ja oppimistehtävät sekä niihin liittyvät määräajat esitellään tarkemmin opintojakson Learn-sivuilla.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksoon ei sisälly erillistä kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
5 opn opintojakson opiskelu edellyttää noin 135 tunnin työmäärää.
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa. Opintojakson suorittaminen koostuu verkkotenteistä ja oppimistehtävistä. Opintojakson aikana pidetään 1-3 vapaaehtoista etätapaamista tarpeen mukaan. Pääsääntöisesti opintojaksoon ei sisälly opetusta, vaan opiskelu perustuu opiskelijan omaan aktiivisuuteen, opintoaineistoihin perehtymiseen, siis itseopiskeluun. (Mahdollisesti annettava opetus on verkossa ja opiskelijan oman aikataulun mukaan katsottavissa.)
Opintojakson sisällön ja suorittamisohjeet löydät kokonaisuudessaan opintojakson Learn-sivuilta.
Kauppaoikeus käsittää useita eri osa-alueita, joista keskeisimpiä ovat sopimusoikeus, kuluttajaoikeus ja immateriaalioikeus.
Opintojakso on jaettu aihekokonaisuuksiin, jolloin osa-alueet jaksottavat ja aikatauluttavat opiskeluasi. Asioiden syvällinen ymmärtäminen ja oppiminen vaatii Learnissa olevaan aineistoon perehtymisen lisäksi myös itsenäistä tiedonhankintaa ja analysointia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteet:
Opintojakson kokonaisarviointi perustuu tenteistä ja oppimistehtävistä kerättyyn kokonaispistemäärään. Arvosana kurssista annetaan sen jälkeen, kun tentit ja oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Tentit: Osaamista kartoittavat ja kurssin aineistoon liittyvät osatentit verkkoympäristössä.
Oppimistehtävät: Kauppaoikeuden pääpiirteiden hallintaa ja soveltamista yksilötyönä tehtävissä oppimistehtävissä.
Arvosanan 3 tasoinen arviointi:
a) Osaat käyttää johdonmukaisesti kauppaoikeuden ammattikäsitteitä.
b) Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
d) Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmän kanssa.