Business law (5 cr)
Code: LT00AA99-3040
General information
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
18.09.2023 - 17.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Business
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Degree Programme in Business Management
Teachers
- Juha Häkkinen
Teacher in charge
Juha Häkkinen
Groups
-
LTKV23KMBusiness management, full-time studies
Objective
You are able to explain to the seller and buyer how a binding sales contract is made and what their rights and obligations are in the sale of goods. You are able to recognize the need to protect intellectual property rights and plan marketing operations that will not infringe the rights of others.
Content
How is a binding sales contract made and under what conditions can a contract be invalid? What are the rights and obligations of the seller and buyer in the sale of tangible goods? How do B-to-B sale and consumer sale differ? How can a business protect its rights? How should intellectual property rights be taken into account in marketing?
Opiskelumateriaali
Opintojakso toteutetaan täysin virtuaalisesti ja siinä hyödynnetään Learnin virtuaalista oppimisympäristöä.
Oppimateriaali: VARMISTA OPPIMATERIAALI JA OHJEET OPINTOJAKSON LEARN-SIVUILTA opintojakson alkaessa.
Seuraavat teokset opintojakson Learn-sivuilla esitetyin osin / opettajan erillisen ohjeistuksen mukaan:
• Kauppa- ja varallisuusoikeuden pääpiirteet, (Hoppu ja Hoppu)
• Yritysoikeus: (Villa – Airaksinen – Bärlund jne...)
• Yrityksen asiakirja- ja sopimusopas 2021 (Hietala - Järvensivu - jne...).
• IPR Käytännönläheisesti 2016 (Aalto-Setälä - Sundman - jne...).
Muu opintojakson Learn-sivulla esitetty aineisto.
Yksilölliset oppimisväylät
Työhön integroitumisen mahdollistava oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät ja tentit verkkototeutuksen mukaisesti.
Opintojaksoon ei liity osallistumista edellyttävää opetusta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä erillistä TKI-osuutta tai erityistä työelämäyhteistyön osuutta.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksoon liittyvät tentit ja oppimistehtävät sekä niihin liittyvät määräajat esitellään tarkemmin opintojakson Learn-sivuilla.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksoon ei sisälly erillistä kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
5 opn opintojakson opiskelu edellyttää noin 135 tunnin työmäärää.
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa. Opintojakson suorittaminen koostuu verkkotenteistä ja oppimistehtävistä. Opintojakson aikana pidetään 1-3 vapaaehtoista etätapaamista tarpeen mukaan. Pääsääntöisesti opintojaksoon ei sisälly opetusta, vaan opiskelu perustuu opiskelijan omaan aktiivisuuteen, opintoaineistoihin perehtymiseen, siis itseopiskeluun. (Mahdollisesti annettava opetus on verkossa ja opiskelijan oman aikataulun mukaan katsottavissa.)
Opintojakson sisällön ja suorittamisohjeet löydät kokonaisuudessaan opintojakson Learn-sivuilta.
Kauppaoikeus käsittää useita eri osa-alueita, joista keskeisimpiä ovat sopimusoikeus, kuluttajaoikeus ja immateriaalioikeus.
Opintojakso on jaettu aihekokonaisuuksiin, jolloin osa-alueet jaksottavat ja aikatauluttavat opiskeluasi. Asioiden syvällinen ymmärtäminen ja oppiminen vaatii Learnissa olevaan aineistoon perehtymisen lisäksi myös itsenäistä tiedonhankintaa ja analysointia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arvioinnin perusteet:
Opintojakson kokonaisarviointi perustuu tenteistä ja oppimistehtävistä kerättyyn kokonaispistemäärään. Arvosana kurssista annetaan sen jälkeen, kun tentit ja oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Tentit: Osaamista kartoittavat ja kurssin aineistoon liittyvät osatentit verkkoympäristössä.
Oppimistehtävät: Kauppaoikeuden pääpiirteiden hallintaa ja soveltamista yksilötyönä tehtävissä oppimistehtävissä.
Arvosanan 3 tasoinen arviointi:
a) Osaat käyttää johdonmukaisesti kauppaoikeuden ammattikäsitteitä.
b) Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
d) Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmän kanssa.