Terveyden edistäminen ja ravitsemus (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00EQ19-3003
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
08.01.2024 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
- Haija Kankkunen
- Sirpa Gardemeister
Ryhmät
-
AVMISH23SPOVAvoin AMK, Mikkeli, Sairaanhoitaja (AMK), erillispolku verkossa
- 08.01.2024 13:30 - 15:00, Infotunti: Terveyden edistäminen ja ravitsemus AV00EQ19-3003
Tavoitteet
Terveyden edistäminen
Ymmärrät terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lähtökohdat ja tasot.
Tunnistat yksilön ja yhteisön terveyttä suojaavat ja vahvistavat tekijät.
Tiedät globaalit terveysuhat ja haasteet.
Osaat etsiä ja soveltaa indikaattoripankeista saatavaa tietoa väestön hyvinvoinnista ja terveydestä sekä tehdä kansanterveyttä tukevia johtopäätöksiä.
Ymmärrät hyvinvointiteknologian mahdollisuudet terveyden edistämisessä.
Ymmärrät väestöryhmien terveyserojen merkityksen ja osaat toimia omalta osaltasi niiden vähentämiseksi.
Ymmärrät terveyden edistämisen eettiset periaatteet.
Ravitsemus
Osaat soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja suomalaisia ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
Osaat integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
Osaat huomioida kestävää kehitystä ja eettisyyttä ravitsemushoidossa ja –ohjauksessa.
Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja ohjata vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan asiantuntijalle.
Sisältö
Terveyden edistäminen
Mitkä ovat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lähtökohdat?
Mitä tarkoittavat promootio ja prevention eri tasot terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat terveyttä suojaavat ja vahvistavat tekijät?
Miten hyödynnät sosiaali- ja terveydenhuollon ja kolmannen sektorin osaamista asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä?
Mitkä ovat ajankohtaisia globaaleja haasteita ja uhkia terveyden edistämisessä?
Miten hyödynnät eri indikaattoripankkien tuottamaa tietoa terveyden edistämisessä?
Miten terveyden edistämisessä voidaan hyödyntää hyvinvointianalytiikkaa, terveysteknologiaa ja tekoälyä?
Mikä merkitys on väestöryhmien välisillä terveyseroilla ja miten huomioit ne hoitotyössä?
Miten huomioit eettisyyden terveyden edistämisessä?
Ravitsemus
Mitkä ovat kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset?
Miten sovellat ravitsemussuositusten sisältöjä asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa?
Miten huomioit kestävää kehitystä ja eettisyyttä asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa?
Miten toteutat ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevää ravitsemusneuvontaa Käypä hoito -suositusten mukaisesti?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan Learn-alustalla opintojakson alussa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan 100% verkko-opintoina. Opintosisällöt opiskellaan itsenäisesti Learn-alustalle olevien materiaalien avulla. Suoritusmuotona ovat verkkotehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei käytössä tällä opintojaksolla.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit ahotoida opintojakson vastaavilla korkeakouluopinnoilla joko kokonaan tai osittain. Osittaisessa ahotoinnissa suoritat itsenäisinä oppimistehtävinä puuttuvat osa-alueet.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso antaa pohjaa toimia työelämässä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson numeraalinen (1-5) arviointi tapahtuu oppimistehtävillä. Hylätyksi tullut tehtävä on mahdollista täydentää. Oppimistehtävät ovat ajastettuja.
Kansainvälinen yhteistyö
Voi sisältää englanninkielistä lähdemateriaalia.
Opiskelijan työmäärä
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu kahdesta erillisestä osiosta (terveyden edistäminen 3 op ja ravitsemus 2op), joissa molemmissa on oma opettaja.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on täysin verkossa toteutettava, joten se vaatii itsenäistä aikataulujen hallintaa ja aktiivista otetta työskentelyyn. Varaa työskentelylle aikaa opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Terveyden edistäminen:
. numeerisesti arvioitava oppimistehtävä
. oppimistehtävä H3-taso
Ravitsemus- ja ravitsemusohjaus (2 op):
* oppimistehtävät H3-taso
* oppimistehtävä 2 arvioidaan numeraalisesti 1-5, oppimistehtävällä 1 voi korottaa yhden numeron verran