Matkailu- ja ravitsemisalan henkilöstöhallinto (5 op)
Toteutuksen tunnus: MR00DU63-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Tuija Silfer-Karppanen
Vastuuopettaja
Tuija Silfer-Karppanen
Ryhmät
-
MRMI21SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRMI22SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat hahmottaa henkilöstöhallinnon kokonaisuuden.
Osaat tunnistaa rekrytointiprosessin vaiheet.
Osaat työlainsäädännön keskeiset periaatteet.
Osoitat perehtyneisyyttä palveluyrityksen henkilöstöjohtamisen periaatteisin.
Osaat tunnistaa keskeiset toiminnan mittaamisen periaatteet matkailu- ja ravitsemisalalla.
Osaat työhyvinvoinnin johtamisen ja elinkaarijohtamisen periaatteet.
Sisältö
Mitkä ovat henkilöstöhallinnon osa-alueet?
Mistä tekijöistä koostuu työhyvinvoinnin johtaminen?
Mitkä ovat rekrytoinnin eri vaiheet?
Mikä on työmarkkinajärjestelmän ja työlainsäädännön merkitys ja sisältö?
Mikä on palkitsemisen kokonaisuus?
Miten osaamista johdetaan?
Mikä on elinkaariajattelun merkitys henkilöstöhallinnon näkökulmasta?
Mitä tarkoittaa vastuullisuus osana henkilöstöjohtamista?
Opiskelumateriaali
Materiaalina toimii Learn alustalla oleva materiaali sekä muu itsenäisesti hankittu materiaali, joka tukee oppimistehtävien suorittamista.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Opintojaksolla tullaan työskentelemään yksin ja ryhmässä. Opintojakson alussa esitellään oppimistehtävät, joiden hyväksytty suorittaminen on edellytyksenä opintojakson suorittamiselle.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson tehtävät sekä niiden palautusajankohdat tiedotetaan opintojakson alkaessa.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti