Skip to main content

Network gaming and IoT (5 cr)

Code: AV00EV10-3001

General information


Timing
04.03.2024 - 31.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Open University of Applied Sciences
Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Teachers
Juha Ojala
Teacher in charge
Juha Ojala
Groups
AVVIDPOS23S
Avoin AMK, Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja, syksy 2023
Course
AV00EV10
No reservations found for realization AV00EV10-3001!

Objective

Verkkopeliohjelmoinnista IOT:hen -opintojaksolla opit Node.JS-ohjelmointikielen peruskäytön. Teet oman taustajärjestelmän, ja yhdistät sen Unreal Enginellä tehtyyn sovellukseen.
Opit:
- Unreal Enginen verkkopeliohjelmoinnin perusteet ja siihen liittyvät säännöt.
- kuinka verkkopeliä voidaan simuloida paikallisesti yhden tietokoneen avulla.
- edistyineitä verkkopelielementtejä kuten EOS-palveluun kirjautumisen, joka mahdollistaa äänikeskustelun
muiden käyttäjien kanssa.
- kuinka HTTP-pyyntöjä voidaan kuunnella sekä lähettää Blueprintien avulla.
- kuinka peliesineet saadaan kommunikoimaan taustajärjestelmän kanssa Websockettien avulla.

Tutustut Pixel Streaming -teknologiaan, joka mahdollistaa Unreal-sovellusten käyttämisen webselaimella sekä mobiili- ja tabletlaitteilla.
Opit
- Node.JS asentamisen ja peruskäytön.
- asentamaan oman serverin (XAMP) pyörimään paikallisesti tietokoneelle.
- kuinka HTTP-pyyntöjä voidaan ottaa vastaan sekä lähettää eteenpäin.
- mitä ovat Websocketit ja kuinka niitä voidaan hyödyntää eri sovelluksien keskinäisessä kommunikoinnissa.
- JSON-skriptauskielen käytön ja kuinka sen avulla iso määrä dataa voidaan pakata helposti luettavaan muotoon.
- tietoturvallisuuden perusedellytyksiä ja kuinka dataa tulee turvata.

Content

• Käydään läpi verkkopeliohjelmoinnin peruskäytännöt ja rakennetaan pelattava moninpeli kahden tai useamman
pelaajan välillä
• Tutkitaan, kuinka Unreal-sovelluksia käytetään webselaimella tai mobiilipuhelimella hyödyntäen Pixel Streaming -
teknologiaa
• Tutustutaan Node.JS-ohjelmointikieleen sekä XAMPP-serveriin.
• Rakennetaan oma taustajärjestelmä Node.JS-kielellä
• Yhdistetään Unreal Engine -sovellus taustajärjestelmään sekä tuodaan ja viedään tietoa näiden välillä
• Manipuloidaan Unreal Engine -maailmaa IoT:stä saatavalla datalla ja lähetetään Unreal Engine- dataa IoT-laitteisiin.

Student workload

5 op:n laajuinen opintojakso vastaa noin 135 tunnin työmäärää.

Further information

Opintojakso on tarjolla:
YTS-opiskelijoille Hamkin kanssa.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tapahtuu kokonaispisteiden määrän mukaan.

PISTERAJAT
Koko kurssi = max. 100 pistettä, läpipääsyraja = 40 pistettä.

ARVIOINTIASTEIKKO
pisteet = arvosana

0-39 = 0, hylätty
40-49 = 1
50-59 = 2
60-69 = 3
70-79 = 4
> 80 = 5

ARVIOINTIPERUSTEET
Arvostelu muodostuu lopputehtävän perusteella, joka voidaan valita kahdesta eri vaihtoehdosta.

Lopputehtävänä on luoda oma taustajärjestelmä, joka ylläpitää tietoa Unreal-sovelluksen käyttäjistä ja/tai muusta datasta. Käyttäjä rekisteröityy ja kirjautuu sovellukseen luomallaan nimimerkillä ja salasanalla. Tehtävässä on otettava yhteyttä johonkin ulkoiseen IoT-palveluun. Saatua dataa on vietävä Unreal-sovellukseen, ja sitä tulee näyttää käyttäjälle.

Lopputehtävän käyttötavaksi voi ottaa jomman kumman seuraavista:
• Vaihtoehto 1: Sovellus on moninpeli, joten samaa sovellusta voi käyttää useampi henkilö. Kaikki käyttäjät näkevät sovelluksessa tapahtuvat muutokset samaan aikaan. Sovelluksessa voidaan kulkea esimerkiksi ensimmäisen persoonan näkökulmasta katsottuna.
• Vaihtoehto 2: Sovellus on yksinpeli, jota voi käyttää mobiilaitteella, tabletilla tai verkkoselaimella. Sovelluksen tulee hyödyntää Pixel Streaming -teknologiaa.

Go back to top of page