Verkkopeliohjelmoinnista IoT:hen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00EV10-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
04.03.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Avoin AMK ja täydennyskoulutus
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
- Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
- Opettajat
- Juha Ojala
- Vastuuopettaja
- Juha Ojala
- Ryhmät
-
AVVIDPOS23SAvoin AMK, Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja, syksy 2023
- Opintojakso
- AV00EV10
Tavoitteet
Verkkopeliohjelmoinnista IOT:hen -opintojaksolla opit Node.JS-ohjelmointikielen peruskäytön. Teet oman taustajärjestelmän, ja yhdistät sen Unreal Enginellä tehtyyn sovellukseen.
Opit:
- Unreal Enginen verkkopeliohjelmoinnin perusteet ja siihen liittyvät säännöt.
- kuinka verkkopeliä voidaan simuloida paikallisesti yhden tietokoneen avulla.
- edistyineitä verkkopelielementtejä kuten EOS-palveluun kirjautumisen, joka mahdollistaa äänikeskustelun
muiden käyttäjien kanssa.
- kuinka HTTP-pyyntöjä voidaan kuunnella sekä lähettää Blueprintien avulla.
- kuinka peliesineet saadaan kommunikoimaan taustajärjestelmän kanssa Websockettien avulla.
Tutustut Pixel Streaming -teknologiaan, joka mahdollistaa Unreal-sovellusten käyttämisen webselaimella sekä mobiili- ja tabletlaitteilla.
Opit
- Node.JS asentamisen ja peruskäytön.
- asentamaan oman serverin (XAMP) pyörimään paikallisesti tietokoneelle.
- kuinka HTTP-pyyntöjä voidaan ottaa vastaan sekä lähettää eteenpäin.
- mitä ovat Websocketit ja kuinka niitä voidaan hyödyntää eri sovelluksien keskinäisessä kommunikoinnissa.
- JSON-skriptauskielen käytön ja kuinka sen avulla iso määrä dataa voidaan pakata helposti luettavaan muotoon.
- tietoturvallisuuden perusedellytyksiä ja kuinka dataa tulee turvata.
Sisältö
• Käydään läpi verkkopeliohjelmoinnin peruskäytännöt ja rakennetaan pelattava moninpeli kahden tai useamman
pelaajan välillä
• Tutkitaan, kuinka Unreal-sovelluksia käytetään webselaimella tai mobiilipuhelimella hyödyntäen Pixel Streaming -
teknologiaa
• Tutustutaan Node.JS-ohjelmointikieleen sekä XAMPP-serveriin.
• Rakennetaan oma taustajärjestelmä Node.JS-kielellä
• Yhdistetään Unreal Engine -sovellus taustajärjestelmään sekä tuodaan ja viedään tietoa näiden välillä
• Manipuloidaan Unreal Engine -maailmaa IoT:stä saatavalla datalla ja lähetetään Unreal Engine- dataa IoT-laitteisiin.
Opiskelijan työmäärä
5 op:n laajuinen opintojakso vastaa noin 135 tunnin työmäärää.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarjolla:
YTS-opiskelijoille Hamkin kanssa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu kokonaispisteiden määrän mukaan.
PISTERAJAT
Koko kurssi = max. 100 pistettä, läpipääsyraja = 40 pistettä.
ARVIOINTIASTEIKKO
pisteet = arvosana
0-39 = 0, hylätty
40-49 = 1
50-59 = 2
60-69 = 3
70-79 = 4
> 80 = 5
ARVIOINTIPERUSTEET
Arvostelu muodostuu lopputehtävän perusteella, joka voidaan valita kahdesta eri vaihtoehdosta.
Lopputehtävänä on luoda oma taustajärjestelmä, joka ylläpitää tietoa Unreal-sovelluksen käyttäjistä ja/tai muusta datasta. Käyttäjä rekisteröityy ja kirjautuu sovellukseen luomallaan nimimerkillä ja salasanalla. Tehtävässä on otettava yhteyttä johonkin ulkoiseen IoT-palveluun. Saatua dataa on vietävä Unreal-sovellukseen, ja sitä tulee näyttää käyttäjälle.
Lopputehtävän käyttötavaksi voi ottaa jomman kumman seuraavista:
• Vaihtoehto 1: Sovellus on moninpeli, joten samaa sovellusta voi käyttää useampi henkilö. Kaikki käyttäjät näkevät sovelluksessa tapahtuvat muutokset samaan aikaan. Sovelluksessa voidaan kulkea esimerkiksi ensimmäisen persoonan näkökulmasta katsottuna.
• Vaihtoehto 2: Sovellus on yksinpeli, jota voi käyttää mobiilaitteella, tabletilla tai verkkoselaimella. Sovelluksen tulee hyödyntää Pixel Streaming -teknologiaa.