Siirry suoraan sisältöön

Perhetyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00AD26-3025

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.09.2024 - 29.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Seija Nissinen
Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja
Karoliina Rötkö
Ryhmät
SOMI23SP
Sosionomi, päivätoteutus
Opintojakso
SO00AD26

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 38 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 24.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Perhetyö SO00AD26-3025
A246 Teorialuokka
Ke 25.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Perhetyö SO00AD26-3025
D128 Teorialuokka
Ti 01.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Perhetyö SO00AD26-3025
D128 Teorialuokka
Ke 02.10.2024 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
Perhetyö SO00AD26-3025
D128 Teorialuokka
Ma 07.10.2024 klo 13:30 - 16:15
(2 t 45 min)
Perhetyö SO00AD26-3025
D127 Teorialuokka
Ti 08.10.2024 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Työelämävieras: Perhetyö SO00AD26-3025
D127 Teorialuokka
Ke 09.10.2024 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Perhetyö SO00AD26-3025
D128 Teorialuokka
To 10.10.2024 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Perhetyö SO00AD26-3025
D207-D208 Byod-/teorialuokka (Cisco-labra syksy -25-)
Ti 29.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Perhetyö SO00AD26-3025
D128 Teorialuokka
To 31.10.2024 klo 13:15 - 16:15
(3 t 0 min)
Perhetyö SO00AD26-3025
D128 Teorialuokka
To 07.11.2024 klo 13:00 - 14:00
(1 t 0 min)
Perhetyö SO00AD26-3025
D117 Lasten kaltoinkohtelun ennaltaehkäisy ja tunnistaminen monialaisessa yhteistyössä -paneelikeskustelu
Ma 11.11.2024 klo 11:30 - 15:30
(4 t 0 min)
Perhetyö SO00AD26-3025
D128 Teorialuokka
To 14.11.2024 klo 11:30 - 15:30
(4 t 0 min)
Perhetyö SO00AD26-3025
D128 Teorialuokka
Ke 20.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tentti: Perhetyö SO00AD26-3025
Learn
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.

Sisältö

Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?

Arviointi

Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta, oppimistehtävistä ja tentistä. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osallistumista lähiopetukseen.

Opintojen nopeuttaminen: Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa.

Työhön integroitu oppiminen: Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana perhetyössä, voidaan opintoja integroida työelämään opiskelijan laatiman suunnitelman pohjalta. Myös jos oman organisaation sisällä tehdään perhetyötä, on opiskelijalla mahdollisuus suorittaa oppimista työhön integroidusti, vaikkei itse työskentelisi varsinaisesti perhetyössä. Tällöin opiskelijan tulee etukäteen varmistua siitä, että pääsee toteuttamaan opintoajakson tavoitteita vastaavaa toimintaa opintojakson aikana ja esittää opettajalle suunitelma heti opintoajkson alussa tehtäävän toteuttamisesta käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä sekä yksityisten että julkisten toimijoiden kanssa, jotka tekevät perhetyötä eri muodoissa. Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan soveltavia ja niitä voi integroida työelämään.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson sisältää 2 op:n tentin. Tehtävien määräpäivät käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Opiskelijan työmäärä

135 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Tentti 2 op
Kontaktiopetus ja siihen liittyvät ennakkotehtävät 2 op
Muut opintojakson tehtävät 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Sinulla on mahdollisuus tehdä opintojakso näyttötehtävänä, jos sinulla on perhetyöstä tuoretta työkokemusta vähintään 2 vuotta (kokemus esitetään todistuksella) ja jos sinulla on opintojakson sisältöjä vastaavaa osaamista. Jos em. kriteerit täyttyvät, etene Luxissa olevien ohjeiden mukaisesti aemmin hankitun osaamisen tunnustamisesta. Ilmoittaudu normaalisti opintojaksolle, vaikka tekisit opintojakson näyttönä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointikriteerit ovat: a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty - Täydennettävä- Hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanan perusteella (1-5).

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö

Siirry alkuun