Skip to main content

Inclusion and participatory methods (5 cr)

Code: YP00EQ97-3001

General information


Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 30.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Hanne Salovaara-Pitkänen

Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups

  • YPMI23KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • 10.01.2024 09:00 - 11:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
  • 18.01.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
  • 25.01.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
  • 29.01.2024 12:00 - 15:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
  • 08.02.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
  • 13.02.2024 08:00 - 11:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
  • 22.02.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
  • 07.03.2024 09:00 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
  • 14.03.2024 09:00 - 12:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
  • 27.03.2024 13:00 - 16:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
  • 28.03.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
  • 02.04.2024 08:00 - 11:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
  • 11.04.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001

Objective

You will understand the basic concepts of segregation, integration and inclusion content.
You understand the basic principles of inclusive thinking.
You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support. You are able to utilize participatory pedagogical methods in meeting and guiding different individuals and groups.
You know community education as a participatory method.

Content

What do segregation, integration and inclusion mean?
What are the main principles of inclusive thinking?
What are the special needs groups in the community educator's field of work?
What participatory methods can be used to meet and guide individuals and groups?
What is the community education method like?

Opiskelumateriaali

Inkluusioon kytkeytyvät artikkelit:

Ruohonen, K. 2021. Urheilun vaikutus romanien inkluusioon Suomessa. Jyväskylän yliopisto.

Pekkola, N. & Tervonen, T. 2022. Kehitysvammaisten lasten ja nuorten harrastustoiminnan kehittäminen. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu.

Saarinen, M. & Takala, M. 2016. Draama osallisuuden innoittajana - nuorten kokemuksellinen oppimisprosessi. Helsingin yliopisto

Savilaakso, I. 2021. Green Care -menetelmät lasten ja nuorten osallisuuden mahdollistajana. Itä-Suomen Yliopisto.

Yhteisökasvatukseen Learn-alustalle linkitetty materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon itsenäisesti työstettävästä oppimistehtävästä, jonka esittelet pienryhmäsi jäsenille. Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä / työhön integroitu väylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Opintoja nopeuttava / työhön integroitu väylä kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (Käsitteet segregaatio, integraatio ja inkluusio, inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet, erityistä tukea tarvitsevat ryhmät ja yhteisöpedagogin työkentällä käytettävät osallistavat menetelmät, yhteisökasvatus osallistavana menetelmänä )

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän asiantuntijoita.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus n.50 tuntia, itsenäinen työskentely (oppimistehtävä ja tentti)

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittamien sekä tehtävän esitteleminen osana pienryhmän toimintaa. Opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (ks nopettajien väylä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.