Inclusion and participatory methods (5 cr)
Code: YP00EQ97-3001
General information
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 30.04.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge
Hanne Salovaara-Pitkänen
Groups
-
YPMI23KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
- 10.01.2024 09:00 - 11:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 18.01.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 25.01.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 29.01.2024 12:00 - 15:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 08.02.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 13.02.2024 08:00 - 11:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 22.02.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 07.03.2024 09:00 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 14.03.2024 09:00 - 12:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 27.03.2024 13:00 - 16:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 28.03.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 02.04.2024 08:00 - 11:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 11.04.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
Objective
You will understand the basic concepts of segregation, integration and inclusion content.
You understand the basic principles of inclusive thinking.
You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support. You are able to utilize participatory pedagogical methods in meeting and guiding different individuals and groups.
You know community education as a participatory method.
Content
What do segregation, integration and inclusion mean?
What are the main principles of inclusive thinking?
What are the special needs groups in the community educator's field of work?
What participatory methods can be used to meet and guide individuals and groups?
What is the community education method like?
Opiskelumateriaali
Inkluusioon kytkeytyvät artikkelit:
Ruohonen, K. 2021. Urheilun vaikutus romanien inkluusioon Suomessa. Jyväskylän yliopisto.
Pekkola, N. & Tervonen, T. 2022. Kehitysvammaisten lasten ja nuorten harrastustoiminnan kehittäminen. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu.
Saarinen, M. & Takala, M. 2016. Draama osallisuuden innoittajana - nuorten kokemuksellinen oppimisprosessi. Helsingin yliopisto
Savilaakso, I. 2021. Green Care -menetelmät lasten ja nuorten osallisuuden mahdollistajana. Itä-Suomen Yliopisto.
Yhteisökasvatukseen Learn-alustalle linkitetty materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon itsenäisesti työstettävästä oppimistehtävästä, jonka esittelet pienryhmäsi jäsenille. Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä / työhön integroitu väylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Opintoja nopeuttava / työhön integroitu väylä kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (Käsitteet segregaatio, integraatio ja inkluusio, inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet, erityistä tukea tarvitsevat ryhmät ja yhteisöpedagogin työkentällä käytettävät osallistavat menetelmät, yhteisökasvatus osallistavana menetelmänä )
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän asiantuntijoita.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus n.50 tuntia, itsenäinen työskentely (oppimistehtävä ja tentti)
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittamien sekä tehtävän esitteleminen osana pienryhmän toimintaa. Opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (ks nopettajien väylä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.