Inkluusio ja osallistavat menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00EQ97-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
-
YPMI23KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
- 10.01.2024 09:00 - 11:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 18.01.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 25.01.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 29.01.2024 12:00 - 15:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 08.02.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 13.02.2024 08:00 - 11:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 22.02.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 07.03.2024 09:00 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 14.03.2024 09:00 - 12:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 27.03.2024 13:00 - 16:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 28.03.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 02.04.2024 08:00 - 11:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
- 11.04.2024 08:30 - 11:30, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3001
Tavoitteet
Ymmärrät peruskäsitteiden segregaatio, integraatio ja inkluusio sisällöt.
Ymmärrät inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet.
Osoitat perehtyneisyytesi erityistä tukea tarvitseviin ryhmiin ja osaat hyödyntää osallistavia pedagogisia menetelmiä erilaisten yksilöiden ja ryhmien kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
Perehdyt yhteisökasvatukseen osallistavana menetelmänä.
Sisältö
Mitä segregaatio, integraatio ja inkluusio tarkoittavat?
Mitkä ovat inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet?
Millaisia erityistä tukea tarvitsevia ryhmiä yhteisöpedagogin työkentällä on ja millaisia osallistavia menetelmiä yksilöitä ja ryhmiä kohdatessa ja ohjatessa voidaan hyödyntää?
Millainen menetelmä yhteisökasvatus on?
Opiskelumateriaali
Inkluusioon kytkeytyvät artikkelit:
Ruohonen, K. 2021. Urheilun vaikutus romanien inkluusioon Suomessa. Jyväskylän yliopisto.
Pekkola, N. & Tervonen, T. 2022. Kehitysvammaisten lasten ja nuorten harrastustoiminnan kehittäminen. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu.
Saarinen, M. & Takala, M. 2016. Draama osallisuuden innoittajana - nuorten kokemuksellinen oppimisprosessi. Helsingin yliopisto
Savilaakso, I. 2021. Green Care -menetelmät lasten ja nuorten osallisuuden mahdollistajana. Itä-Suomen Yliopisto.
Yhteisökasvatukseen Learn-alustalle linkitetty materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon itsenäisesti työstettävästä oppimistehtävästä, jonka esittelet pienryhmäsi jäsenille. Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä / työhön integroitu väylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Opintoja nopeuttava / työhön integroitu väylä kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (Käsitteet segregaatio, integraatio ja inkluusio, inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet, erityistä tukea tarvitsevat ryhmät ja yhteisöpedagogin työkentällä käytettävät osallistavat menetelmät, yhteisökasvatus osallistavana menetelmänä )
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän asiantuntijoita.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus n.50 tuntia, itsenäinen työskentely (oppimistehtävä ja tentti)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittamien sekä tehtävän esitteleminen osana pienryhmän toimintaa. Opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (ks nopettajien väylä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.