Yksilöohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU18-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Sari Miettinen
Vastuuopettaja
Sari Miettinen
Ryhmät
-
YPMI23SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- 06.09.2024 08:30 - 11:30, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 10.09.2024 08:30 - 11:30, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 17.09.2024 12:00 - 16:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 20.09.2024 11:30 - 14:30, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 24.09.2024 08:30 - 11:30, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 01.10.2024 08:30 - 11:30, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 30.10.2024 06:00 - 19:00, Järjestöt ja vapaaehtoistoiminta YP00DU15-3012, Globaalikasvatus ja monikulttuurisuuden edistäminen YP00DU16-3011
- 01.11.2024 10:00 - 13:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 06.11.2024 13:00 - 16:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 12.11.2024 08:30 - 11:30, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 19.11.2024 08:30 - 11:30, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 26.11.2024 13:15 - 16:15, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 03.12.2024 09:00 - 12:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 12.12.2024 08:15 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011, pienryhmä
- 13.12.2024 08:15 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011, pienryhmä
- 16.12.2024 09:00 - 11:30, Pienryhmä: Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 17.12.2024 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
Tavoitteet
Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.
Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.
Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Sisältö
Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?
Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?
Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?
Opiskelumateriaali
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen, ratkaisukeskeinen, kognfitiivinen ja narratiivinen) menetelmä) ja mitä on tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauksessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä sekä opintomatka.
Opiskelijan työmäärä
n. 50 tuntia lähiopetusta ja n. 85 tuntia opiskelijan itsenäistä opiskelua
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi