Individual guidance (5 cr)
Code: YP00DU18-3011
General information
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
02.09.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Sari Miettinen
Teacher in charge
Sari Miettinen
Groups
-
YPMI23SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
- 06.09.2024 08:30 - 11:30, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 10.09.2024 08:30 - 11:30, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 17.09.2024 12:00 - 16:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 20.09.2024 11:30 - 14:30, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 24.09.2024 08:30 - 11:30, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 01.10.2024 08:30 - 11:30, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 30.10.2024 06:00 - 19:00, Järjestöt ja vapaaehtoistoiminta YP00DU15-3012, Globaalikasvatus ja monikulttuurisuuden edistäminen YP00DU16-3011
- 01.11.2024 10:00 - 13:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 06.11.2024 13:00 - 16:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 12.11.2024 08:30 - 11:30, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 19.11.2024 08:30 - 11:30, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 26.11.2024 13:00 - 16:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 03.12.2024 09:00 - 12:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
- 12.12.2024 08:15 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011, pienryhmä
- 13.12.2024 08:15 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011, pienryhmä
- 17.12.2024 08:00 - 11:00, Yksilöohjaus YP00DU18-3011
Objective
You are familiar with various theories on individual guidance.
You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.
You know how to use theories in practical guidance with a young person.
You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.
Content
What are the main theories on individual guidance?
What methods can you use in individual guidance based on the theories?
How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?
Opiskelumateriaali
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen, ratkaisukeskeinen, kognfitiivinen ja narratiivinen) menetelmä) ja mitä on tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauksessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä sekä opintomatka.
Opiskelijan työmäärä
n. 50 tuntia lähiopetusta ja n. 85 tuntia opiskelijan itsenäistä opiskelua
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi