Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalisen median markkinointijuridiikan perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: AV00EU15-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
12.02.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Avoin ammattikorkeakoulu
Opettajat
Juha Häkkinen
Vastuuopettaja
Juha Häkkinen
Opintojakso
AV00EU15
Toteutukselle AV00EU15-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Osoitat perehtyneisyyttä sosiaalisen median markkinointia koskevaan suomalaiseen peruslainsäädäntöön, itsesääntelyohjeisiin ja käytänteisiin. Tunnistat ja osaat kuvata sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja osaat ottaa ne ennakoivasti huomioon tuottaessasi somemarkkinointia ja sen aineistoja. Sinulla on perusvalmiudet arvioida yrityksiin ja muihin organisaatioihin sekä kuluttajiin ja muihin mahdollisiin kohderyhmiin kohdistuvaa sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa markkinointia sekä verkkokauppaan liittyvää säätelyä juridisesta näkökulmasta.

Sisältö

Mitkä ovat erityisesti sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin peruspiirteet ja keskeiset juridiset säännöt?
Millaisia toimialakohtaisia sosiaalisen markkinoinnin säännöksiä on?
Mitkä ovat tärkeimmät somemarkkinoinnissa huomioitavat tekijänoikeuksiin liittyvät säännöt?
Miten henkilötietoja voidaan käyttää somemarkkinoinnissa?
Mitkä ovat seuraamukset sääntöjen vastaisesta somemarkkinoinnista?

Arviointi

- Tunnet sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin perussäännöt.
- Osaat käyttää asiantuntevasti somemarkkinoinnin lainsäädäntöön ja itsesääntelyohjeisiin liittyviä ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
- Osaat tunnistaa ja kuvata somemarkkinointiin liittyviä oikeudellisia ja tekijänoikeudellisia riskejä ja ottaa ne ennakoivasti huomioon.
- Osaat arvioida yrityksiin, organisaatioihin ja kuluttajiin ja muihin kohderyhmiin kohdistuvaa somemarkkinointia juridisesta näkökulmasta.

Opiskelumateriaali

- Koivumäki: Markkinointijuridiikka 2022, opintojakson Learn-alustalla ilmoitetuin osin. Kirja on saatavilla myös e-kirjana.
- Opetusvideot (saavutettavissa opintojakson Learn-sivujen kautta).
- Muu opintojakson Learn-alustalla ilmoitettu aineisto.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakson voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta ja se soveltuu erityisesti työelämässä toimiville.

Opintojakso suoritetaan neljällä tentillä. Näistä tenteistä kolme on asteittain vaikeutuvia monivalintatenttejä, joiden aineisto luetellaan opintojakson Learn-sivuilla. Neljäs tentti on aineistotentti; sen tenttikysymykset liittyvät kunkin kysymyksen yhteydessä annettavaan aineistoon. Aineisto annetaan linkkinä tekstitiedostoon, internetsivuille, podcastiin tai erilliseen videoon.

Kaikki tentit voi suorittaa sähköisesti etätentteinä Learn-verkko-oppimisympäristössä oman aikataulun mukaisesti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä erityistä ohjattua TKI- tai työelämäyhteistyötä.

Opintojakson työelämäyhteys syntyy erityisesti niiden opiskelijoiden työssä, joiden työssä odotetaan somemarkkinoiden pelisääntöjen tuntemista ja joiden tehtäviin kuuluu työnantajan somemarkkinointi ja sen aineistojen tuottaminen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tentit voi suorittaa oman aikataulun mukaisesti, mutta opintojakson ohjeellisen suoritusajan puitteissa.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakso ei sisällä erillistä kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

81 tuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla on yksi toteutusosa. Opintojakso perustuu itseopiskeluun. Opintomateriaali koostuu kirjallisesta materiaalista, linkeistä www-sivuille ja videoidusta opintomateriaalista.

Lisätietoja opiskelijoille

Soveltuu hyvin suoritettavaksi yhdessä opintojakson 'Markkinointijuridiikan perusteet' kanssa.

Tämä opintojakso soveltuu hyvin suoritettavaksi yhdessä laajemmin markkinointijuridiikkaa käsittelevän ja sisällöltään sekä opintovaatimuksiltaan vaativamman opintojakson "Markkinointijuridiikan perusteet" (5 op) kanssa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisarviointi perustuu opiskelijan neljästä tentistä saamiin yhteispisteisiin, maksimipisteet 100 pistettä. Hyväksymisraja ja arvosanan 1 raja on 41 pistettä.

Opiskelijan osaamista arvioidaan seuraavilla osa-alueilla:
- Tunnet sosiaalisen median markkinointijuridiikan perussäännöt sekä itsesääntelyn ja käytänteiden perusteet.
- Osaat käyttää asiantuntevasti sosiaalisen median markkinoinnin lainsäädäntöön ja itsesääntelyohjeisiin liittyviä ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
- Osaat tunnistaa ja kuvata somemarkkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne ennakoivasti huomioon tuottaessasi somemarkkinointia.
- Osaat arvioida yrityksiin, organisaatioihin ja kuluttajiin ja muihin kohderyhmiin kohdistuvaa somemarkkinointia juridisesta näkökulmasta.

Siirry alkuun