Basics of social media marketing law (3 cr)
Code: AV00EU15-3002
General information
- Timing
-
12.02.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Open UAS and Continuing education
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Open University of Applied Sciences
Objective
Osoitat perehtyneisyyttä sosiaalisen median markkinointia koskevaan suomalaiseen peruslainsäädäntöön, itsesääntelyohjeisiin ja käytänteisiin. Tunnistat ja osaat kuvata sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja osaat ottaa ne ennakoivasti huomioon tuottaessasi somemarkkinointia ja sen aineistoja. Sinulla on perusvalmiudet arvioida yrityksiin ja muihin organisaatioihin sekä kuluttajiin ja muihin mahdollisiin kohderyhmiin kohdistuvaa sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa markkinointia sekä verkkokauppaan liittyvää säätelyä juridisesta näkökulmasta.
Content
Mitkä ovat erityisesti sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin peruspiirteet ja keskeiset juridiset säännöt?
Millaisia toimialakohtaisia sosiaalisen markkinoinnin säännöksiä on?
Mitkä ovat tärkeimmät somemarkkinoinnissa huomioitavat tekijänoikeuksiin liittyvät säännöt?
Miten henkilötietoja voidaan käyttää somemarkkinoinnissa?
Mitkä ovat seuraamukset sääntöjen vastaisesta somemarkkinoinnista?
Evaluation
- Tunnet sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin perussäännöt.
- Osaat käyttää asiantuntevasti somemarkkinoinnin lainsäädäntöön ja itsesääntelyohjeisiin liittyviä ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
- Osaat tunnistaa ja kuvata somemarkkinointiin liittyviä oikeudellisia ja tekijänoikeudellisia riskejä ja ottaa ne ennakoivasti huomioon.
- Osaat arvioida yrityksiin, organisaatioihin ja kuluttajiin ja muihin kohderyhmiin kohdistuvaa somemarkkinointia juridisesta näkökulmasta.
Course material
- Koivumäki: Markkinointijuridiikka 2022, opintojakson Learn-alustalla ilmoitetuin osin. Kirja on saatavilla myös e-kirjana.
- Opetusvideot (saavutettavissa opintojakson Learn-sivujen kautta).
- Muu opintojakson Learn-alustalla ilmoitettu aineisto.
Study forms and methods
Opintojakson voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta ja se soveltuu erityisesti työelämässä toimiville.
Opintojakso suoritetaan neljällä tentillä. Näistä tenteistä kolme on asteittain vaikeutuvia monivalintatenttejä, joiden aineisto luetellaan opintojakson Learn-sivuilla. Neljäs tentti on aineistotentti; sen tenttikysymykset liittyvät kunkin kysymyksen yhteydessä annettavaan aineistoon. Aineisto annetaan linkkinä tekstitiedostoon, internetsivuille, podcastiin tai erilliseen videoon.
Kaikki tentit voi suorittaa sähköisesti etätentteinä Learn-verkko-oppimisympäristössä oman aikataulun mukaisesti.
RDI and work-related cooperation
Opintojakso ei sisällä erityistä ohjattua TKI- tai työelämäyhteistyötä.
Opintojakson työelämäyhteys syntyy erityisesti niiden opiskelijoiden työssä, joiden työssä odotetaan somemarkkinoiden pelisääntöjen tuntemista ja joiden tehtäviin kuuluu työnantajan somemarkkinointi ja sen aineistojen tuottaminen.
Timing of exams and assignments
Tentit voi suorittaa oman aikataulun mukaisesti, mutta opintojakson ohjeellisen suoritusajan puitteissa.
International cooperation
Opintojakso ei sisällä erillistä kansainvälistä yhteistyötä.
Student workload
81 tuntia
Course part description
Opintojaksolla on yksi toteutusosa. Opintojakso perustuu itseopiskeluun. Opintomateriaali koostuu kirjallisesta materiaalista, linkeistä www-sivuille ja videoidusta opintomateriaalista.
Further information
Soveltuu hyvin suoritettavaksi yhdessä opintojakson 'Markkinointijuridiikan perusteet' kanssa.
Tämä opintojakso soveltuu hyvin suoritettavaksi yhdessä laajemmin markkinointijuridiikkaa käsittelevän ja sisällöltään sekä opintovaatimuksiltaan vaativamman opintojakson "Markkinointijuridiikan perusteet" (5 op) kanssa.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Kokonaisarviointi perustuu opiskelijan neljästä tentistä saamiin yhteispisteisiin, maksimipisteet 100 pistettä. Hyväksymisraja ja arvosanan 1 raja on 41 pistettä.
Opiskelijan osaamista arvioidaan seuraavilla osa-alueilla:
- Tunnet sosiaalisen median markkinointijuridiikan perussäännöt sekä itsesääntelyn ja käytänteiden perusteet.
- Osaat käyttää asiantuntevasti sosiaalisen median markkinoinnin lainsäädäntöön ja itsesääntelyohjeisiin liittyviä ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
- Osaat tunnistaa ja kuvata somemarkkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne ennakoivasti huomioon tuottaessasi somemarkkinointia.
- Osaat arvioida yrityksiin, organisaatioihin ja kuluttajiin ja muihin kohderyhmiin kohdistuvaa somemarkkinointia juridisesta näkökulmasta.