Skip to main content

Communality and instruction of groups (5 cr)

Code: YP00DU06-3013

General information


Enrollment

08.01.2024 - 14.01.2024

Timing

08.01.2024 - 30.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Lassi Pöyry

Teacher in charge

Lassi Pöyry

Groups

  • YPMI24KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • 15.01.2024 10:00 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 16.01.2024 13:30 - 15:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 22.01.2024 10:00 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 23.01.2024 12:00 - 13:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 30.01.2024 11:45 - 13:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 05.02.2024 10:00 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 12.02.2024 10:00 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 20.02.2024 12:00 - 13:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen TENTTI
  • 22.02.2024 09:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 05.03.2024 09:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 07.03.2024 09:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 11.03.2024 10:00 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen Uusinta/korotustentti
  • 12.03.2024 09:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 14.03.2024 09:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen, Luokka D127. KV-luento
  • 19.03.2024 08:00 - 11:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 26.03.2024 09:00 - 11:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 28.03.2024 09:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 02.04.2024 08:00 - 11:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 09.04.2024 09:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 16.04.2024 12:00 - 14:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 23.04.2024 09:30 - 11:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013

Objective

You are able to define the concept of communality and use the basic terminology related to group dynamics.
You are able to describe group processes and you know which methods can be used to support them.
You are able to design a goal-oriented instructional plan and use different kinds of instructional methods when working with small groups.
You gain experience in working as a group instructor and are able to identify your strengths and challenges as an instructor and evaluate different instructional situations.

Content

How do you define a group, community and a sense of community?
How do groups develop?
What kinds of groups and group roles are there?
What methods are there to support group processes and what are the effects that can be achieved by these methods?
What factors are important in a good instructional session?
How to plan, implement and assess instructional group sessions?
What instructional styles can you use when instructing small groups?

Opiskelumateriaali

Yhteisöllisyys:
Raina, L. 2022. Uusi yhteisöllisyys. Tampere: Books On demand.
Yhteisöllisyys liikkeessä. 2009. (toim.) Frilander K. & Vanhalakka-Ruoho, M. Aikuiskasvatuksen vuosikirja 48.
Ryhmädynamiikka:
Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi.PS-Kustannus: Keuruu.
Pennington, D.C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.
Niemistö, R. 2012. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Gaudeamus: Helsinki.
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.
Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksossa on kolme pääteemaa: Yhteisöllisyys, ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen:
Yhteisöllisyys ja ryhmädynamiikan osuus toteutetaan viikoilla 2 - 11. Alkuosa sisältää luentoja, harjoituksia (n.30h) ja tentin (kirja + luennot).
Ryhmien ohjaamisen osuus toteutetaan viikoilla 12 - 17. Ryhmien ohjaaminen sisältää luentoja, harjoituksia ja opiskelijoiden ohjausharjoituksia (n.40h) sekä omaa ohjaajana kehittymisen arviointia.

Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson ohjausosuus on mahdollista suorittaa työelämässä, mikäli opiskelijalla on jo ennestään kokemusta ja valmiuksia ohjaamiseen. Pääosin työelämäyhteistyö tulee mahdollisten asiantuntijavierailujen kautta. Ohjausharjoitukset toteutetaan omalle uudelle opiskeluryhmälle.

Tentit ja muut määräajat

Tentti toteutetaan viikolla 11.

Opiskelijan työmäärä

Alkuosa 2 op = tentti, lähiopetus ja harjoitukset
Loppuosa 3 op = teoriatunnit, ohjausharjoitukset ja itsearviointiraportti

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointia.
Arvosana muodostuu tentistä, itsenäisistä tehtävistä opintojaksolla ja aktiivisesta - ryhmän oppimista edistävästä otteesta - opintojaksolla.
Arviointi toteutetaan opettajan arviointina.