Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU06-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 14.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Lassi Pöyry

Vastuuopettaja

Lassi Pöyry

Ryhmät

  • YPMI24KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
  • 15.01.2024 10:00 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 16.01.2024 13:30 - 15:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 22.01.2024 10:00 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 23.01.2024 12:00 - 13:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 30.01.2024 11:45 - 13:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 05.02.2024 10:00 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 12.02.2024 10:00 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 20.02.2024 12:00 - 13:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen TENTTI
  • 22.02.2024 09:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 05.03.2024 09:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 07.03.2024 09:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 11.03.2024 10:00 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen Uusinta/korotustentti
  • 12.03.2024 09:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 14.03.2024 09:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen, Luokka D127. KV-luento
  • 19.03.2024 08:00 - 11:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 26.03.2024 09:00 - 11:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 28.03.2024 09:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 02.04.2024 08:00 - 11:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 09.04.2024 09:00 - 12:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 16.04.2024 12:00 - 14:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013
  • 23.04.2024 09:30 - 11:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3013

Tavoitteet

Osaat määritellä yhteisöllisyyden ja käyttää ryhmädynamiikan peruskäsitteistöä.
Osaat kuvailla yhteisön vuorovaikutukseen liittyviä prosesseja ja tiedät menetelmiä erilaisten ryhmäprosessien tukemiseen.
Osaat suunnitella tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden ja käyttää erilaisia ohjaustyylejä pienryhmää ohjatessasi.
Saat kokemuksia ryhmän ohjauksesta ja osaat eritellä vahvuuksiasi ja kehityshaasteitasi ohjaajana sekä arvioida erilaisia ohjaustilanteita.

Sisältö

Miten ryhmä, yhteisö ja yhteisöllisyys määritellään?
Miten ryhmä kehittyy?
Miten ryhmiä ja ryhmärooleja voidaan jaotella?
Millaisia menetelmiä voit käyttää ryhmädynamiikan kehittämiseen ja millaisia vaikutuksia niillä voit saada aikaan?
Mistä tekijöistä rakentuu hyvä ohjaustuokio?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit pienryhmän ohjaustilanteen?
Millaisia ohjaustyylejä voit käyttää pienryhmä ohjauksessa?

Opiskelumateriaali

Yhteisöllisyys:
Raina, L. 2022. Uusi yhteisöllisyys. Tampere: Books On demand.
Yhteisöllisyys liikkeessä. 2009. (toim.) Frilander K. & Vanhalakka-Ruoho, M. Aikuiskasvatuksen vuosikirja 48.
Ryhmädynamiikka:
Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi.PS-Kustannus: Keuruu.
Pennington, D.C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.
Niemistö, R. 2012. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Gaudeamus: Helsinki.
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.
Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksossa on kolme pääteemaa: Yhteisöllisyys, ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen:
Yhteisöllisyys ja ryhmädynamiikan osuus toteutetaan viikoilla 2 - 11. Alkuosa sisältää luentoja, harjoituksia (n.30h) ja tentin (kirja + luennot).
Ryhmien ohjaamisen osuus toteutetaan viikoilla 12 - 17. Ryhmien ohjaaminen sisältää luentoja, harjoituksia ja opiskelijoiden ohjausharjoituksia (n.40h) sekä omaa ohjaajana kehittymisen arviointia.

Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson ohjausosuus on mahdollista suorittaa työelämässä, mikäli opiskelijalla on jo ennestään kokemusta ja valmiuksia ohjaamiseen. Pääosin työelämäyhteistyö tulee mahdollisten asiantuntijavierailujen kautta. Ohjausharjoitukset toteutetaan omalle uudelle opiskeluryhmälle.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tentti toteutetaan viikolla 11.

Opiskelijan työmäärä

Alkuosa 2 op = tentti, lähiopetus ja harjoitukset
Loppuosa 3 op = teoriatunnit, ohjausharjoitukset ja itsearviointiraportti

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointia.
Arvosana muodostuu tentistä, itsenäisistä tehtävistä opintojaksolla ja aktiivisesta - ryhmän oppimista edistävästä otteesta - opintojaksolla.
Arviointi toteutetaan opettajan arviointina.