Siirry suoraan sisältöön

Pelisuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00DN60-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 22.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Peliohjelmoinnin koulutus

Opettaja

  • Niina Mässeli

Vastuuopettaja

Niina Mässeli

Ryhmät

  • PTKT24KP
    Peliteknologiat, päivätoteutus
  • 05.09.2024 08:15 - 12:15, Pelisuunnittelu PO00DN60-3009
  • 19.09.2024 08:15 - 11:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3009
  • 26.09.2024 08:15 - 11:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3009
  • 03.10.2024 08:15 - 11:30, Pelisuunnittelu PO00DN60-3009
  • 10.10.2024 08:15 - 12:00, Pelisuunnittelu PO00DN60-3009
  • 17.10.2024 08:15 - 11:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3009
  • 07.11.2024 08:00 - 11:30, Pelisuunnittelu PO00DN60-3009
  • 14.11.2024 08:15 - 11:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3009
  • 21.11.2024 08:15 - 11:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3009
  • 28.11.2024 08:15 - 12:00, Pelisuunnittelu (itsenäinen opiskelu GDD jatkotyöstöä)
  • 05.12.2024 08:15 - 11:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3009
  • 12.12.2024 08:15 - 12:15, Pelisuunnittelu PO00DN60-3009
  • 12.12.2024 12:15 - 13:45, Pelisuunnittelun esitykset jatko
  • 19.12.2024 08:15 - 11:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3009

Tavoitteet

Ymmärrät ja osaat hyödyntää työskentelyssäsi pelisuunnittelun erilaisia teorioita ja käytäntöjä.
Osaat suunnitella käyttäjäystävällisiä käyttöliittymiä ja huomioida käyttäjäkokemuksen suunnitelmissasi.
Tunnistat mitkä asiat tekevät peleistä koukuttavia ja pystyt hyödyntämään niitä omien tuotteiden suunnittelussa.
Tunnet erilaisten julkaisualustojen teknisiä vaatimuksia ja osaat huomioida ne työssäsi.
Ymmärrät tekniset vaatimukset ja niiden merkityksen.

Sisältö

Millaiset säännöt ja teoriat ohjaavat pelisuunnittelua?
Mistä muodostuu hyvä peli?
Miten suunnitella käyttäjäystävällisiä käyttöliittymiä ja ottaa huomioon käyttäjäkokemus?
Mikä tekee pelistä koukuttavan ja hauskan?
Millaisia vaatimuksia erilaiset julkaisualustat asettavat?
Millaisia asioita tulee ottaa huomioon tekniseltä näkökulmalta?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

Peligrafiikka ja -mallinnus
Ohjelmointi
Olio-ohjelmointi
Pelitestauksen perusteet
Laadunvarmistus