Diskreetti matematiikka 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: TK00BK51-3033
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
- Degree Programme in Information Technology
Opettaja
- Teemu Saarelainen
Vastuuopettaja
Tiina Kettunen
Ryhmät
-
PTKT24KPPeliteknologiat, päivätoteutus
- 16.01.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
- 23.01.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
- 30.01.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
- 06.02.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
- 13.02.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
- 20.02.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
- 06.03.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
- 13.03.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
- 20.03.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
- 27.03.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
- 03.04.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
- 10.04.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
- 17.04.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
- 24.04.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
Tavoitteet
Tiedät lineaarialgebran peruskäsitteitä sekä osaat laskea vektoreiden ja matriisien avulla.
Tiedät graafiteorian peruskäsitteitä ja osaat ratkaista ongelmia graafien avulla.
Osaat määritellä ja kuvata äärellisen tilakoneen ja automaatin
Sisältö
Kuinka vektoreilla ja matriiseilla lasketaan sekä ratkaistaan erilaisia yhtälöryhmiä?
Mitä tarkoittaa koordinaatisto ja koordinaatistomuunnos?
Mitä sovelluksia on lineaarialgebralla?
Kuinka graafeja määritellään, luokitellaan ja hyödynnetään ongelmien ratkaisemisessa?
Kuinka äärellisiä tilakoneita ja automaatteja määritellään ja hyödynnetään sovelluksissa?
Opiskelumateriaali
Opintomoniste (pdf), muu sähköinen materiaali sekä web-materiaali, jotka julkaistaan kurssin oppimisalustalla. Harjoitustehtävät ja niiden mallivastaukset annetaan opiskelijoille viikkoharjoituksissa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus järjestetään lähiopetuksena, joten opiskelija osallistuu työjärjestyksen mukaiseen lähityöskentelyyn. Opiskelija suorittaa opintojaksolla vaaditut harjoitustehtävät aikataulun mukaisesti, valmistautuu esittämään niiden vastaukset viikkoharjoituksissa sekä osallistuu välikokeisiin kurssin aikana. Kurssin voi myös suorittaa pelkällä tentillä.
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovittava ennen opintojakson alkua opintojakson opettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Tähän opintojaksoon ei sisälly TKI- ja työelämäyhteistyötä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Laskuharjoitukset tehdään ja palautetaan niille annettuun määräaikaan mennssä. Myöhästyneitä palautuksia ei oteta vastaan. Välikokeet ja/tai tentti sovitaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Kansainvälinen yhteistyö
Tällä kurssilla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa yhteensä 135h opiskelijan työtä. Tästä noin 60h on ohjattua työskentelyä ja 75h itsenäistä työskentelyä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla opetellaan tietotekniikassa ja erityisesti pelimatematiikassa tarvittavia matemaattisia käsitteitä, joten opiskelijalta edellytetään hyviä matemattisia valmiuksia sekä algebran osaamista.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu kurssilla läsnäoloon ja aktiivisuuteen, hyväksyttävästi suoritettaviin laskuharjoituksiin, niistä saatuihin pisteisiin sekä välikokeisiin tai pelkästään tenttiin.
Esitietovaatimukset
Diskreetti matematiikka 1 tai vastaavat tiedot