Siirry suoraan sisältöön

Diskreetti matematiikka 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TK00BK51-3033

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn koulutus
  • Degree Programme in Information Technology

Opettaja

  • Teemu Saarelainen

Vastuuopettaja

Tiina Kettunen

Ryhmät

  • PTKT24KP
    Peliteknologiat, päivätoteutus
  • 16.01.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
  • 23.01.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
  • 30.01.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
  • 06.02.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
  • 13.02.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
  • 20.02.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
  • 06.03.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
  • 13.03.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
  • 20.03.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
  • 27.03.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
  • 03.04.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
  • 10.04.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
  • 17.04.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033
  • 24.04.2025 13:00 - 16:15, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3033

Tavoitteet

Tiedät lineaarialgebran peruskäsitteitä sekä osaat laskea vektoreiden ja matriisien avulla.
Tiedät graafiteorian peruskäsitteitä ja osaat ratkaista ongelmia graafien avulla.
Osaat määritellä ja kuvata äärellisen tilakoneen ja automaatin

Sisältö

Kuinka vektoreilla ja matriiseilla lasketaan sekä ratkaistaan erilaisia yhtälöryhmiä?
Mitä tarkoittaa koordinaatisto ja koordinaatistomuunnos?
Mitä sovelluksia on lineaarialgebralla?
Kuinka graafeja määritellään, luokitellaan ja hyödynnetään ongelmien ratkaisemisessa?
Kuinka äärellisiä tilakoneita ja automaatteja määritellään ja hyödynnetään sovelluksissa?

Opiskelumateriaali

Opintomoniste (pdf), muu sähköinen materiaali sekä web-materiaali, jotka julkaistaan kurssin oppimisalustalla. Harjoitustehtävät ja niiden mallivastaukset annetaan opiskelijoille viikkoharjoituksissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus järjestetään lähiopetuksena, joten opiskelija osallistuu työjärjestyksen mukaiseen lähityöskentelyyn. Opiskelija suorittaa opintojaksolla vaaditut harjoitustehtävät aikataulun mukaisesti, valmistautuu esittämään niiden vastaukset viikkoharjoituksissa sekä osallistuu välikokeisiin kurssin aikana. Kurssin voi myös suorittaa pelkällä tentillä.

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovittava ennen opintojakson alkua opintojakson opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Tähän opintojaksoon ei sisälly TKI- ja työelämäyhteistyötä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Laskuharjoitukset tehdään ja palautetaan niille annettuun määräaikaan mennssä. Myöhästyneitä palautuksia ei oteta vastaan. Välikokeet ja/tai tentti sovitaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Kansainvälinen yhteistyö

Tällä kurssilla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa yhteensä 135h opiskelijan työtä. Tästä noin 60h on ohjattua työskentelyä ja 75h itsenäistä työskentelyä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla opetellaan tietotekniikassa ja erityisesti pelimatematiikassa tarvittavia matemaattisia käsitteitä, joten opiskelijalta edellytetään hyviä matemattisia valmiuksia sekä algebran osaamista.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu kurssilla läsnäoloon ja aktiivisuuteen, hyväksyttävästi suoritettaviin laskuharjoituksiin, niistä saatuihin pisteisiin sekä välikokeisiin tai pelkästään tenttiin.

Esitietovaatimukset

Diskreetti matematiikka 1 tai vastaavat tiedot