Terveys -ja hyvinvointipolitiikan lähtökohdat ja linjaukset (5 op)
Toteutuksen tunnus: SJ00DU96-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
08.01.2024 - 28.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
14.02.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
- Opettajat
- Tarja Turtiainen
- Tuula Tarhonen
- Ryhmät
-
SJMI24KYSosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, ylempi amk
- Opintojakso
- SJ00DU96
Tavoitteet
Osaat kuvata toimintaympäristön yhteiskunnallisia, sosiaalisia ja taloudellisia mekanismeja ja niiden kytkentöjä hyvinvointi- ja
terveyspolitiikan muutoksiin ja strategisiin linjauksiin kansallisella ja Euroopan Unionin tasolla.
Osaat soveltaa ajankohtaista terveys- ja hyvinvointipoliittista tietoa sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä ja johtamisessa.
Osaat perustella ja analysoida tehtyjä ratkaisuja ja niiden eettisiä vaikutuksia ottaen huomioon yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmat
sekä niihin sisältyvät arvoristiriidat.
Osaat seurata ja ennakoida oman alasi tulevaisuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä kansallisesti että kansainvälisesti.
Sisältö
Mitä on politiikkaa ja palvelujen tuottamista ohjaava keskeinen terveys- ja hyvinvointitieto?
Mitä ovat terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet ja haasteet ja niiden yhteys on hyvinvointi- ja terveyspolitiikan linjauksiin ja muutoksiin?
Mitä kuuluu poliittishallinnolliseen suunnitteluun, ohjaukseen ja päätöksentekoon ja miten ne vaikuttavat hyvinvointi- ja terveyspolitiikan linjauksiin ja muutoksiin?
Mitä on lainsäädännöllinen ja eettinen perusta sosiaali- ja terveydenhuollossa ja millä tavalla ne ohjaavat toiminnan suunnittelua ja kehittämistä? Mitä on kansainvälistyvä sosiaalipolitiikka ja terveydenhuolto EU:ssa ja mitkä ovat sen vaikutukset palvelujärjestelmään ja palveluiden tuottamiseen?
Arviointi
Opiskelija osaa
hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan.
arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta.
viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä (sekä yhdellä vieraalla kielellä).
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus 20h, pienryhmätehtävä, yksilötentti ja itsenäinen opiskelu
Osaamisen tunnistaminen: aikaisemmalla YAMK-tasoisella suorituksella voit hakea hyväksilukua. Ole yhteydessä vastuuopettajaan ennen opintojakson alkua.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävä integroituu työelämään. Opintojaksoon sisältyy työelämän asiantuntijoiden luentoja.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Määräaikana palautettu pienryhmätehtävä. Tenttiajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135h, jossa lähiopetus 20h, pienryhmätehtävä ja itsenäinen opiskelu 115h.
Toteutuksen osien kuvaus
Lähiopetus 20h, pienryhmätehtävä, tentti ja itsenäinen opiskelu
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luennot 1 op: hyväksytty / hylätty / täydennettävä
Pienryhmätehtävä 2 op: 1 - 5
Yksilötentti: 2 op: 1 - 5
Arviointikehikko on opintojakson LEARN -alustalla.