Ruokapalvelujen suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: MR00DU44-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
10.03.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Eeva Koljonen
- Laura Pulkkinen
Vastuuopettaja
Eeva Koljonen
Ryhmät
-
MRKT24SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
- 24.03.2025 16:30 - 18:00, Ruokapalvelujen suunnittelu MR00DU44-3013
- 25.03.2025 16:30 - 18:00, Ruokapalvelujen suunnittelu MR00DU44-3013
- 01.04.2025 16:30 - 18:00, Ruokapalvelujen suunnittelu MR00DU44-3013
- 03.04.2025 16:30 - 17:00, Ruokapalvelujen suunnittelu MR00DU44-3013
- 10.04.2025 16:30 - 18:00, Ruokapalvelujen suunnittelu MR00DU44-3013
- 16.04.2025 16:45 - 17:15, Ruokapalvelujen suunnittelu MR00DU44-3013
Tavoitteet
Osaat tunnistaa ruokatuotantotapoja ja ruokapalvelujärjestelmiä.
Osaat tunnistaa kahvila-, kokous-, ruokapalveluiden suunnittelun periaatteet ja toteuttamisen eri mahdollisuudet.
Osaat suunnitella ja toteuttaa ruokapalveluiden keskeisiä työtehtäviä, tunnet vastuut ja velvollisuudet.
Osaat käyttää ja hyödyntää ravitsemisalan tuotannonohjausjärjestelmää suunnittelussa.
Osaat soveltaa elintarvikkeiden omavalvontaa lainsäädännön edellyttämällä tavalla.
Sisältö
Millaisia ruokatuotantotapoja ja -järjestelmiä on käytössä?
Mitkä ovat ateria- ja ruokalistasuunnittelun periaatteet ja toimintamallit?
Miten suunnitellaan ja toteutetaan ruokapalveluita kestävästi ja asiakaslähtöisesti hyödyntäen ammattikeittiön toimintatapoja ja laitteita?
Miten toiminnanohjausjärjestelmää hyödynnetään ruokapalveluissa?
Miten elintarvikkeiden omavalvontaa toteutetaan käytännössä?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali pääosin Learnissa luentoina, emateriaalina ja linkkeinä.
Kakkonen, Mäkynen, Tiusanen, Viinikka. Kokkiprokkis. Uusin painos. SanomaPro.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opiskelijoille lähetetään ohjeet Learnin opintojaksoalustalle liittymiseen ja aloitusinfoon. Suoritusvaatimuksena on opintojakson osaamistavoitteiden mukaisten tehtävien ja tenttien tekeminen opintojakson suoritusaikana. Infon lisäksi opintojaksolla on teemoitettuja virtuaaliluentoja ja opintojen ohjausta Teamsissa, luento-osuudet tallennetaan, joten läsnäolo ei ole pakollista. Opintojaksolle on laadittu suositusaikataulu suorittamiseen, mutta halutessaan voi edetä omaan tahtiin.
Aluksi perehdytään erilaisiin ruokatuotantotapoihin ja ruokapalvelujärjestelmiin ja opiskellaan ruokatuotantoa ammattikeittön näkökulmasta. Lisäksi opiskellaan Jamix tuotannonohjausjärjestelmän perusteet, kuten soveltaminen reseptiikan hallintaan, ateria - ja ruokalistasuunnitteluun, hinnoitteluun, ostotoimintaan, ravitsemukseen ja hiilijalanjäljen laskentaan. Lisäksi opiskellaan aterioiden suunnittelua ja koostamista. Omavalvonnan soveltaminen ruokapalveluissa on keskeinen osa opintoja. Opintoihin sisältyy verkkotenttejä, keskustelua ja tehtäviä. Case tehtävän voi tehdä omalle työpaikalle tai valita tarjolla olevista. Esimerkkeinä case-tehtävien aiheista, joita voi tehdä TKI - hankkeiden kanssa yhteistyössä:
Ikääntyvien ruokapalvelut, ruokamatkailutuotteet, kasvisruoka ja kasviproteiinien käyttö ja tuotteiden kuluttajatestaukset ( aistinvarainen arviointi).
Jos työskentelet ruokapalveluissa ja haluat kytkeä opintojakson suorittamisen työhön, niin ole yhteydessä opintojakson opettajiin sopiaksesi suoritustavasta .
TKI ja työelämäyhteistyö
Tehtäviä voi kytketään omaan työhön, työelämään ja/tai hankkeisiin ( 1-5 op)
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tenttien ja tehtävien aikataulut ovat Learnissa ja ne voi pääosin suorittaa oman aikataulun mukaan opintojakson aikana.
Opiskelijan työmäärä
Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä.ja tämän opintojakson laajuus on 5 op x 27 h eli 135 tuntia opiskelijan työtä, joka koostuu verkkoluennoista, kirjallisuuteen ja materiaaliin tutustumisesta, yksilö-, pari ja pienryhmätehtävistä ja verkkotenteistä.
Todelliseen työmäärään vaikuttavat opiskelutaidot ja aiempi osaaminen aihepiiristä.
Toteutuksen osien kuvaus
Ammattikeittiössä toimiminen 1/2 op
Omavalvonta ja puhtaanapito 1 op
Reseptiikka ja tuotannonohjaus ( Jamix) 1 op
Ammattikeittiön tuotantotavat ja prosessit 1/2 op
Ruokapalvelujen suunnittelu 2 op
Lisätietoja opiskelijoille
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamien ja tunnustaminen on mahdollista, ohjeet Learn-oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotentit, itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan antama palaute. Opintojakson arviointikehikko ja arvosanan muodostuminen julkaistaan Learnissa. Arviointi 1-5/täydennettävä
Kiitettävä (5) opiskelija osaa
käyttää ruokapalvelujen suunnittelun ja toteutuksen työtehtävissä asiantuntevasti ammattikäsitteitä
etsiä tietoa tiedonhankintaprosessin mukaisesti
suoriutua sujuvasti ruokapalveluprosessien erilaisista tehtäväkokonaisuuksista
perustella toimintaansa ruokapalvelujen suunnittelun asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
soveltaa oman alan keskeisiä malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita ruokapalvelujen suunnittelun työtehtävissä
huolehtia tiimi toiminnasta
Hyvä (3-4) opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ruokapalvelujen suunnittelun ja toteutuksen eri tilanteissa
etsiä tietoa ruokapalvelualan keskeisistä tietolähteistä
hahmottaa ruokapalvelujen tehtäväkokonaisuuksia
toimia johdonmukaisesti ruokapalvelujen suunnittelussa asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
käyttää keskeisiä ruokapalvelualan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita ruokapalvelujen työtehtävissä
toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti
Tyydyttävä ( 1-2) opiskelija osaa
käyttää ammattikäsitteitä ruokapalvelutyössä ja näyttää tietoperustaan liittyvän osaamisensa ruokapalvelun työtehtävissä
käyttää tiedonhaun perustekniikoita ruokapalvelualan yksittäisissä tiedonhakutilanteissa
suoriutua yksittäisistä ruokapalvelujen tehtävistä
ottaa huomioon toiminnassaan asiakkaat, käyttäjät ja kohderyhmät toimiessaan ruokapalvelutehtävissä
käyttää ohjatusti keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
toimia tiimin jäsenenä
Hylätty
ei osaa käyttää ruokapalvelualan ammattikäsitteitä työtilanteissa
ei osaa käyttää luotettavia ruokapalvelualan tietolähteitä
ei osaa työskennellä alan perustehtävissä ohjattunakaan
ei osaa toimia ruokapalveluiden asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa