Skip to main content

Food service planning (5 cr)

Code: MR00DU44-3013

General information


Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

10.03.2025 - 30.04.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Ecampus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 80

Degree programmes

  • Degree Programme in Tourism and Service Business

Teachers

  • Eeva Koljonen
  • Laura Pulkkinen

Teacher in charge

Eeva Koljonen

Groups

  • MRKT24SV
    Tourism and service business, online studies
  • 24.03.2025 16:30 - 18:00, Ruokapalvelujen suunnittelu MR00DU44-3013
  • 25.03.2025 16:30 - 18:00, Ruokapalvelujen suunnittelu MR00DU44-3013
  • 01.04.2025 16:30 - 18:00, Ruokapalvelujen suunnittelu MR00DU44-3013
  • 03.04.2025 16:30 - 17:00, Ruokapalvelujen suunnittelu MR00DU44-3013
  • 10.04.2025 16:30 - 18:00, Ruokapalvelujen suunnittelu MR00DU44-3013
  • 16.04.2025 16:45 - 17:15, Ruokapalvelujen suunnittelu MR00DU44-3013

Objective

You can identify food production methods and systems as well as the principles of drawing up catering services and different ways of implementing food services.
You can plan and implement key duties in catering services and know the responsibilities.
You can use and utilize the nutrition management system for planning and apply in-house control systems in food business according to legislation.

Content

What kind of food production methods and systems are in use?
What are the principles and operating models of meal and menu planning?
How are food services planned and carried out in a sustainable and customer-oriented way, utilizing professional kitchen practices and equipment?
How are ERP systems used in catering services?
How is in-house control carried out in food business?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali pääosin Learnissa luentoina, emateriaalina ja linkkeinä.
Kakkonen, Mäkynen, Tiusanen, Viinikka. Kokkiprokkis. Uusin painos. SanomaPro.

Yksilölliset oppimisväylät

Opiskelijoille lähetetään ohjeet Learnin opintojaksoalustalle liittymiseen ja aloitusinfoon. Suoritusvaatimuksena on opintojakson osaamistavoitteiden mukaisten tehtävien ja tenttien tekeminen opintojakson suoritusaikana. Infon lisäksi opintojaksolla on teemoitettuja virtuaaliluentoja ja opintojen ohjausta Teamsissa, luento-osuudet tallennetaan, joten läsnäolo ei ole pakollista. Opintojaksolle on laadittu suositusaikataulu suorittamiseen, mutta halutessaan voi edetä omaan tahtiin.

Aluksi perehdytään erilaisiin ruokatuotantotapoihin ja ruokapalvelujärjestelmiin ja opiskellaan ruokatuotantoa ammattikeittön näkökulmasta. Lisäksi opiskellaan Jamix tuotannonohjausjärjestelmän perusteet, kuten soveltaminen reseptiikan hallintaan, ateria - ja ruokalistasuunnitteluun, hinnoitteluun, ostotoimintaan, ravitsemukseen ja hiilijalanjäljen laskentaan. Lisäksi opiskellaan aterioiden suunnittelua ja koostamista. Omavalvonnan soveltaminen ruokapalveluissa on keskeinen osa opintoja. Opintoihin sisältyy verkkotenttejä, keskustelua ja tehtäviä. Case tehtävän voi tehdä omalle työpaikalle tai valita tarjolla olevista. Esimerkkeinä case-tehtävien aiheista, joita voi tehdä TKI - hankkeiden kanssa yhteistyössä:
Ikääntyvien ruokapalvelut, ruokamatkailutuotteet, kasvisruoka ja kasviproteiinien käyttö ja tuotteiden kuluttajatestaukset ( aistinvarainen arviointi).

Jos työskentelet ruokapalveluissa ja haluat kytkeä opintojakson suorittamisen työhön, niin ole yhteydessä opintojakson opettajiin sopiaksesi suoritustavasta .

TKI ja työelämäyhteistyö

Tehtäviä voi kytketään omaan työhön, työelämään ja/tai hankkeisiin ( 1-5 op)

Tentit ja muut määräajat

Tenttien ja tehtävien aikataulut ovat Learnissa ja ne voi pääosin suorittaa oman aikataulun mukaan opintojakson aikana.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä.ja tämän opintojakson laajuus on 5 op x 27 h eli 135 tuntia opiskelijan työtä, joka koostuu verkkoluennoista, kirjallisuuteen ja materiaaliin tutustumisesta, yksilö-, pari ja pienryhmätehtävistä ja verkkotenteistä.
Todelliseen työmäärään vaikuttavat opiskelutaidot ja aiempi osaaminen aihepiiristä.

Toteutuksen osien kuvaus

Ammattikeittiössä toimiminen 1/2 op
Omavalvonta ja puhtaanapito 1 op
Reseptiikka ja tuotannonohjaus ( Jamix) 1 op
Ammattikeittiön tuotantotavat ja prosessit 1/2 op
Ruokapalvelujen suunnittelu 2 op

Further information

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamien ja tunnustaminen on mahdollista, ohjeet Learn-oppimisalustalla.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Verkkotentit, itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan antama palaute. Opintojakson arviointikehikko ja arvosanan muodostuminen julkaistaan Learnissa. Arviointi 1-5/täydennettävä

Kiitettävä (5) opiskelija osaa
käyttää ruokapalvelujen suunnittelun ja toteutuksen työtehtävissä asiantuntevasti ammattikäsitteitä
etsiä tietoa tiedonhankintaprosessin mukaisesti
suoriutua sujuvasti ruokapalveluprosessien erilaisista tehtäväkokonaisuuksista
perustella toimintaansa ruokapalvelujen suunnittelun asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
soveltaa oman alan keskeisiä malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita ruokapalvelujen suunnittelun työtehtävissä
huolehtia tiimi toiminnasta

Hyvä (3-4) opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ruokapalvelujen suunnittelun ja toteutuksen eri tilanteissa
etsiä tietoa ruokapalvelualan keskeisistä tietolähteistä
hahmottaa ruokapalvelujen tehtäväkokonaisuuksia
toimia johdonmukaisesti ruokapalvelujen suunnittelussa asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
käyttää keskeisiä ruokapalvelualan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita ruokapalvelujen työtehtävissä
toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti

Tyydyttävä ( 1-2) opiskelija osaa
käyttää ammattikäsitteitä ruokapalvelutyössä ja näyttää tietoperustaan liittyvän osaamisensa ruokapalvelun työtehtävissä
käyttää tiedonhaun perustekniikoita ruokapalvelualan yksittäisissä tiedonhakutilanteissa
suoriutua yksittäisistä ruokapalvelujen tehtävistä
ottaa huomioon toiminnassaan asiakkaat, käyttäjät ja kohderyhmät toimiessaan ruokapalvelutehtävissä
käyttää ohjatusti keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
toimia tiimin jäsenenä

Hylätty
ei osaa käyttää ruokapalvelualan ammattikäsitteitä työtilanteissa
ei osaa käyttää luotettavia ruokapalvelualan tietolähteitä
ei osaa työskennellä alan perustehtävissä ohjattunakaan
ei osaa toimia ruokapalveluiden asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa