Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa (5 op)
Toteutuksen tunnus: DI00FC46-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.01.2025 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Opettaja
- Päivi Lifflander
- Marko Issakainen
- Hanna Haatainen
- Laura Saar
Vastuuopettaja
Marko Issakainen
Ryhmät
-
DISA25KYDigitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla, ylempi amk
- 10.01.2025 12:30 - 15:45, Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3001
- 06.02.2025 12:30 - 15:45, Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3001
- 17.03.2025 08:15 - 11:45, Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3001
- 18.03.2025 08:15 - 11:45, Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3001
- 23.04.2025 12:30 - 15:45, Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3001
- 13.05.2025 08:15 - 09:45, Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3001
- 13.05.2025 10:15 - 11:45, Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussa DI00FC46-3001
Tavoitteet
Osaat jäsentää ja arvioida alueen väestön digitaalisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita.
Osaat huomioida ja arvioida erilaisten asiakasryhmien palvelutarpeita digitaalisten palveluiden suunnittelussa.
Osaat suunnitella asiakaslähtöisiä ja asiakasarvoa tuottavia digitaalisia palveluita huomioiden vuorovaikutuksen ja viestinnän ja visuaalisuuden vaatimukset ja tuen tarpeet.
Osaat hyödyntää digitaalisia palveluita ryhmä- ja yksilöohjauksen välineenä.
Sisältö
Millä menetelmillä jäsennät ja arvioit organisaation digitaalisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita?
Miten arvioidaan ja huomioidaan erilaisten asiakasryhmien (kuten kognitiiviset, fyysiset, affektiiviset, psyykkiset ja sosiaaliset ja käyttäytymisen erityispiirteet) ja käyttäjäryhmien saavutettavuutta digitaalisten palveluiden suunnittelussa?
Mitä on asiakasarvo ja miten asiakas- ja käyttäjälähtöisiä digitaalisia palveluita suunnitellaan huomioiden erilaiset vuorovaikutustavat, viestintä, visuaalisuus ja teknisen tuen tarpeet?
Millaisia digitaalisia välineitä voidaan hyödyntää ryhmä- ja yksilöohjauksessa ja mitä asioita etäohjauksessa tulee huomioida?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen, jotka järjestetään kuukausittain vuorovaikutteisella Teams-etäyhteydellä. Lähiopetus 20 tuntia (Teams-yhteydellä kotikoneelta) sekä itsenäinen opiskelu 105 tuntia. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien verkko-oppimistehtävien ja verkkokeskustelujen mukaan.
Työhön integroidussa väylässä: on mahdollinen siten, että osan tehtävistä voit tehdä soveltaen työpaikallesi.
Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona: - ei ole käytössä
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelutehtävät integroituvat työelämään tai Xamkin hankkeisiin. Työelämästä asiantuntijavierailut.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ajastetut verkkotehtävät ovat Learn-alustalla. Niissä noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä ja lähteiden merkinnässä Xamkin lähdemerkintäohjetta.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla on kansainvälistä materiaalia.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Opiskelijan on mahdollista suunnitella työskentelynsä niin, että kuormitus jakaantuu tasaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimisalustalla on kuvattu opintojakson aloitukseen tarvittava informaatio. Opettajina toimivat Päivi Lifflander, Hannele Haatainen ja Marko Issakainen. Mahdolliset tarkennukset voit lähettää Päiville, etunimi.sukunimi@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso sisältää tehtäviä. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna tehtävien määräaikoina. Hyväksytty suoritus on vähintään T1-tasoa.
Opintojakson arviointi on YAMK-arviointikriteerien mukainen.