Skip to main content

Inclusion and participatory methods (5 cr)

Code: YP00EQ97-3002

General information


Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

13.01.2025 - 30.04.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Hanne Salovaara-Pitkänen

Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups

  • YPMI24KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You will understand the basic concepts of segregation, integration and inclusion content.
You understand the basic principles of inclusive thinking.
You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support. You are able to utilize participatory pedagogical methods in meeting and guiding different individuals and groups.
You know community education as a participatory method.

Content

What do segregation, integration and inclusion mean?
What are the main principles of inclusive thinking?
What are the special needs groups in the community educator's field of work?
What participatory methods can be used to meet and guide individuals and groups?
What is the community education method like?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla perehdytään seuraaviin inkluusioon kytkeytyviin artikkeihin:

Ruohonen, K. 2021. Urheilun vaikutus romanien inkluusioon Suomessa. Jyväskylän yliopisto.

Pekkola, N. & Tervonen, T. 2022. Kehitysvammaisten lasten ja nuorten harrastustoiminnan kehittäminen. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu.

Saarinen, M. & Takala, M. 2016. Draama osallisuuden innoittajana - nuorten kokemuksellinen oppimisprosessi. Helsingin yliopisto

Savilaakso, I. 2021. Green Care -menetelmät lasten ja nuorten osallisuuden mahdollistajana. Itä-Suomen Yliopisto.

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten sekä itsenäisen työskentelyn mukaan.

Opintojakso koostuu viikoittain toistuvasta lähiopetuksesta. Opintojakson suorittamiseen kuuluu itsenäisesti työstettävästä oppimistehtävä, joka esitellään pienryhmän jäsenille. Opintojakson sisällön teemoja (käsitteet segregaatio, integraatio ja inkluusio, inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet, erityistä tukea tarvitsevat ryhmät ja Yhteisöpedagogin työkentällä käytettävät osallistavat menetelmät, yhteisökasvatus osallistavana menetelmänä) käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelijan tulee palauttaa suoritukseen vaadittavat osiot:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittamien sekä tehtävän esitteleminen osana pienryhmän toimintaa.
Opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t. Lähiopetus toteutetaan työjärjestyksen rytmillä 3 tuntia / viikko opintojakson keston ajan. Tämän lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäistä ja ryhmässä toteutettavaa työskentelyä. Opintojaksoon kuuluva oppimistehtävä työstetään itsenäisesti sekä esitellään pienryhmän jäsenille. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu seuraavista toteutuksen osista:
Oppimistehtävän työstäminen ja esitteleminen osana pienryhmän toimintaa. Pienryhmäkeskusteluun osallistumien sekä muistion laatiminen pienryhmätyöskentelystä (2 op).
Opintojakson keskeisistä sisällöistä suoritettava tentti (3 op).

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävän suorittamista (hyväksytty / hylätty) sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksyttyä suorittamista (1-5).

I