Inkluusio ja osallistavat menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00EQ97-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
-
YPMI24KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
- 15.01.2025 11:45 - 13:45, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3002
- 22.01.2025 11:45 - 14:45, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3002
- 29.01.2025 11:45 - 14:45, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3002
- 05.02.2025 11:45 - 14:45, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3002
- 12.02.2025 11:45 - 14:45, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3002
- 19.02.2025 12:45 - 15:45, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3002
- 05.03.2025 12:00 - 15:00, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3002
- 12.03.2025 12:45 - 15:45, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3002
- 19.03.2025 12:45 - 15:45, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3002
- 26.03.2025 11:45 - 14:45, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3002
- 09.04.2025 11:45 - 14:45, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3002
- 16.04.2025 12:45 - 15:45, Inkluusio ja osallistavat menetelmät YP00EQ97-3002
Tavoitteet
Ymmärrät peruskäsitteiden segregaatio, integraatio ja inkluusio sisällöt.
Ymmärrät inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet.
Osoitat perehtyneisyytesi erityistä tukea tarvitseviin ryhmiin ja osaat hyödyntää osallistavia pedagogisia menetelmiä erilaisten yksilöiden ja ryhmien kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
Perehdyt yhteisökasvatukseen osallistavana menetelmänä.
Sisältö
Mitä segregaatio, integraatio ja inkluusio tarkoittavat?
Mitkä ovat inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet?
Millaisia erityistä tukea tarvitsevia ryhmiä yhteisöpedagogin työkentällä on ja millaisia osallistavia menetelmiä yksilöitä ja ryhmiä kohdatessa ja ohjatessa voidaan hyödyntää?
Millainen menetelmä yhteisökasvatus on?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla perehdytään seuraaviin inkluusioon kytkeytyviin artikkeihin:
Ruohonen, K. 2021. Urheilun vaikutus romanien inkluusioon Suomessa. Jyväskylän yliopisto.
Pekkola, N. & Tervonen, T. 2022. Kehitysvammaisten lasten ja nuorten harrastustoiminnan kehittäminen. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu.
Saarinen, M. & Takala, M. 2016. Draama osallisuuden innoittajana - nuorten kokemuksellinen oppimisprosessi. Helsingin yliopisto
Savilaakso, I. 2021. Green Care -menetelmät lasten ja nuorten osallisuuden mahdollistajana. Itä-Suomen Yliopisto.
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten sekä itsenäisen työskentelyn mukaan.
Opintojakso koostuu viikoittain toistuvasta lähiopetuksesta. Opintojakson suorittamiseen kuuluu itsenäisesti työstettävästä oppimistehtävä, joka esitellään pienryhmän jäsenille. Opintojakson sisällön teemoja (käsitteet segregaatio, integraatio ja inkluusio, inklusiivisen ajattelutavan pääperiaatteet, erityistä tukea tarvitsevat ryhmät ja Yhteisöpedagogin työkentällä käytettävät osallistavat menetelmät, yhteisökasvatus osallistavana menetelmänä) käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelijan tulee palauttaa suoritukseen vaadittavat osiot:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittamien sekä tehtävän esitteleminen osana pienryhmän toimintaa.
Opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t. Lähiopetus toteutetaan työjärjestyksen rytmillä 3 tuntia / viikko opintojakson keston ajan. Tämän lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäistä ja ryhmässä toteutettavaa työskentelyä. Opintojaksoon kuuluva oppimistehtävä työstetään itsenäisesti sekä esitellään pienryhmän jäsenille. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu seuraavista toteutuksen osista:
Oppimistehtävän työstäminen ja esitteleminen osana pienryhmän toimintaa. Pienryhmäkeskusteluun osallistumien sekä muistion laatiminen pienryhmätyöskentelystä (2 op).
Opintojakson keskeisistä sisällöistä suoritettava tentti (3 op).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävän suorittamista (hyväksytty / hylätty) sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksyttyä suorittamista (1-5).
I