Siirry suoraan sisältöön

Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00FF84-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Hanne Salovaara-Pitkänen

Vastuuopettaja

Hanne Salovaara-Pitkänen

Ryhmät

  • YPMI25KV
    Yhteisöpedagogi, verkkototeutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
  • 17.03.2025 08:00 - 12:00, Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3001
  • 07.04.2025 10:00 - 15:00, Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3001
  • 28.04.2025 08:00 - 12:00, Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3001

Tavoitteet

Osaat käyttää ihmisen kasvuun ja kehitykseen liittyvää peruskäsitteistöä.
Osoitat perehtyneisyytesi eri elämänvaiheiden psykologiseen kehitykseen.
Osoitat perehtyneisyytesi erilaisiin kasvatustyyleihin.
Tunnistat yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksen ja kehityksen kontekstien merkityksen yksilön kasvussa ja kehityksessä.

Sisältö

Mitkä ovat yksilön kasvuun ja kehitykseen liittyvät peruskäsitteet?
Miten yksilön psykologisen kehityksen lainalaisuudet jäsentyvät?
Millaisiin kasvatustyyleihin kasvatuskäytännöt jaetaan?
Miten eritasoiset kontekstit heijastuvat yksilön kasvuun ja kehitykseen?
Miten yksilön ja ympäristön vuorovaikutus on yhteydessä yksilön kasvuun ja kehitykseen?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. 4.uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro
Kronqvist, E-L., Pulkkinen, M-L. 2007. Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Lehtinen, E. ym. 2016. Kasvatuspsykologia. Helsinki: SanomaPro
Lyytinen, P., Korkiakangas, M., Lyytinen, H.(toim). 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan. Kehitys kontekstissaan. Porvoo: Wsoy.
Nurmiranta, H., Leppämäki, P. & Horppu, S. 2021. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen. Helsinki: Kirjapaja
Pulkkinen, L., Ahonen, T.; Ruoppila, I. 2024. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: Wsoy.
Salokoski, T. & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana. Teoksessa Median vaikutukset lapsiin ja nuoriin ‐ katsaus tutkimuksiin sekä kansainvälisiin mediakasvatuksen ja ‐säätelyn käytäntöihin. Helsinki: Mediakasvatusseura.
Salovaara-Pitkänen, H. 2025. Ihmisen kasvu, kehitys ja kasvatus. Luentomateriaali. Xamk.

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson edetessä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opetuksena sisältäen 3kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Osallistuminen etäopetuskerroille on välttämätöntä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.

Etäopetuskerroilla työskennellään myös oppimistiimeissä, joissa opiskelijat työstävät yhdessä opintojaksoon kuuluvaa oppimistehtävää. Etäopetuskertojen lisäksi opiskelija voi osallistua vapaaehtoiseen oppimispajaan, jossa opettajan ohjauksessa työstetään oppimistehtävää.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Arvioitava oppimistehtävä tehdään itsenäisesti ja palautetaan sovitussa aikataulussa. Oppimistehtävästään opiskelija saa kirjallisen palautteen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson keskiössä on nuoruuden elämänvaihe.
Opintojakson tuottama elämänvaiheen ymmärrys on työelämäkontekstin ydintä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan yksi oppimistehtävä, jota työstetään vaiheittain opintojakson aikana. Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä oppimistehtävä tulee palauttaa arvioitavaksi.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta 12 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa. Loput opiskelijan työmäärästä kiinnittyy oppimistehtävän työstämiseen.

Toteutuksen osien kuvaus

3 etäopetuskertaa, joista osassa työskennellään oppimistiimeissä.
Oppimistehtävän itsenäinen työstäminen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävän tekemistä hyväksytyllä arvosanalla (1-5).