Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00FF84-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
17.03.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
-
YPMI25KVYhteisöpedagogi, verkkototeutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- 17.03.2025 08:00 - 12:00, Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3001
- 07.04.2025 10:00 - 15:00, Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3001
- 28.04.2025 08:00 - 12:00, Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3001
Tavoitteet
Osaat käyttää ihmisen kasvuun ja kehitykseen liittyvää peruskäsitteistöä.
Osoitat perehtyneisyytesi eri elämänvaiheiden psykologiseen kehitykseen.
Osoitat perehtyneisyytesi erilaisiin kasvatustyyleihin.
Tunnistat yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksen ja kehityksen kontekstien merkityksen yksilön kasvussa ja kehityksessä.
Sisältö
Mitkä ovat yksilön kasvuun ja kehitykseen liittyvät peruskäsitteet?
Miten yksilön psykologisen kehityksen lainalaisuudet jäsentyvät?
Millaisiin kasvatustyyleihin kasvatuskäytännöt jaetaan?
Miten eritasoiset kontekstit heijastuvat yksilön kasvuun ja kehitykseen?
Miten yksilön ja ympäristön vuorovaikutus on yhteydessä yksilön kasvuun ja kehitykseen?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. 4.uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro
Kronqvist, E-L., Pulkkinen, M-L. 2007. Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Lehtinen, E. ym. 2016. Kasvatuspsykologia. Helsinki: SanomaPro
Lyytinen, P., Korkiakangas, M., Lyytinen, H.(toim). 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan. Kehitys kontekstissaan. Porvoo: Wsoy.
Nurmiranta, H., Leppämäki, P. & Horppu, S. 2021. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen. Helsinki: Kirjapaja
Pulkkinen, L., Ahonen, T.; Ruoppila, I. 2024. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: Wsoy.
Salokoski, T. & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana. Teoksessa Median vaikutukset lapsiin ja nuoriin ‐ katsaus tutkimuksiin sekä kansainvälisiin mediakasvatuksen ja ‐säätelyn käytäntöihin. Helsinki: Mediakasvatusseura.
Salovaara-Pitkänen, H. 2025. Ihmisen kasvu, kehitys ja kasvatus. Luentomateriaali. Xamk.
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson edetessä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opetuksena sisältäen 3kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Osallistuminen etäopetuskerroille on välttämätöntä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Etäopetuskerroilla työskennellään myös oppimistiimeissä, joissa opiskelijat työstävät yhdessä opintojaksoon kuuluvaa oppimistehtävää. Etäopetuskertojen lisäksi opiskelija voi osallistua vapaaehtoiseen oppimispajaan, jossa opettajan ohjauksessa työstetään oppimistehtävää.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Arvioitava oppimistehtävä tehdään itsenäisesti ja palautetaan sovitussa aikataulussa. Oppimistehtävästään opiskelija saa kirjallisen palautteen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson keskiössä on nuoruuden elämänvaihe.
Opintojakson tuottama elämänvaiheen ymmärrys on työelämäkontekstin ydintä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan yksi oppimistehtävä, jota työstetään vaiheittain opintojakson aikana. Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä oppimistehtävä tulee palauttaa arvioitavaksi.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta 12 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa. Loput opiskelijan työmäärästä kiinnittyy oppimistehtävän työstämiseen.
Toteutuksen osien kuvaus
3 etäopetuskertaa, joista osassa työskennellään oppimistiimeissä.
Oppimistehtävän itsenäinen työstäminen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävän tekemistä hyväksytyllä arvosanalla (1-5).