Individual growth, development and education (5 cr)
Code: YP00FF84-3001
General information
Enrollment
14.12.2024 - 12.01.2025
Timing
17.03.2025 - 18.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge
Hanne Salovaara-Pitkänen
Groups
-
YPMI25KVCivic Activities and Youth Work, online studies
- 17.03.2025 08:00 - 12:00, Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3001
- 07.04.2025 10:00 - 15:00, Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3001
- 28.04.2025 08:00 - 12:00, Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus YP00FF84-3001
Objective
You are able to use the basic terminology related to individuals' growth and development.
You show your familiarity with the psychological development of different stages of life.
You demonstrate your familiarity with different parenting styles.
You understand the interaction between individuals and the environment, and the role of contexts of development in individuals' growth and development.
Content
What are the basic concepts related to individuals' growth and development?
How are the mechanisms of human psychological development structured?
What kind of styles are pedagogical practices divided into?
How are different contexts reflected in individuals' growth and development?
How is the interaction between individuals and the environment connected to individuals' growth and development?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. 4.uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro
Kronqvist, E-L., Pulkkinen, M-L. 2007. Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Lehtinen, E. ym. 2016. Kasvatuspsykologia. Helsinki: SanomaPro
Lyytinen, P., Korkiakangas, M., Lyytinen, H.(toim). 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan. Kehitys kontekstissaan. Porvoo: Wsoy.
Nurmiranta, H., Leppämäki, P. & Horppu, S. 2021. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen. Helsinki: Kirjapaja
Pulkkinen, L., Ahonen, T.; Ruoppila, I. 2024. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: Wsoy.
Salokoski, T. & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana. Teoksessa Median vaikutukset lapsiin ja nuoriin ‐ katsaus tutkimuksiin sekä kansainvälisiin mediakasvatuksen ja ‐säätelyn käytäntöihin. Helsinki: Mediakasvatusseura.
Salovaara-Pitkänen, H. 2025. Ihmisen kasvu, kehitys ja kasvatus. Luentomateriaali. Xamk.
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson edetessä.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opetuksena sisältäen 3kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Osallistuminen etäopetuskerroille on välttämätöntä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Etäopetuskerroilla työskennellään myös oppimistiimeissä, joissa opiskelijat työstävät yhdessä opintojaksoon kuuluvaa oppimistehtävää. Etäopetuskertojen lisäksi opiskelija voi osallistua vapaaehtoiseen oppimispajaan, jossa opettajan ohjauksessa työstetään oppimistehtävää.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Arvioitava oppimistehtävä tehdään itsenäisesti ja palautetaan sovitussa aikataulussa. Oppimistehtävästään opiskelija saa kirjallisen palautteen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson keskiössä on nuoruuden elämänvaihe.
Opintojakson tuottama elämänvaiheen ymmärrys on työelämäkontekstin ydintä.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksolla suoritetaan yksi oppimistehtävä, jota työstetään vaiheittain opintojakson aikana. Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä oppimistehtävä tulee palauttaa arvioitavaksi.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta 12 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa. Loput opiskelijan työmäärästä kiinnittyy oppimistehtävän työstämiseen.
Toteutuksen osien kuvaus
3 etäopetuskertaa, joista osassa työskennellään oppimistiimeissä.
Oppimistehtävän itsenäinen työstäminen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävän tekemistä hyväksytyllä arvosanalla (1-5).