Individual growth, development and education (5 cr)
Code: YP00FF84-3002
General information
Enrollment
02.08.2025 - 31.08.2025
Timing
01.09.2025 - 19.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge
Hanne Salovaara-Pitkänen
Groups
-
YPMI25SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
Objective
You are able to use the basic terminology related to individuals' growth and development.
You show your familiarity with the psychological development of different stages of life.
You demonstrate your familiarity with different parenting styles.
You understand the interaction between individuals and the environment, and the role of contexts of development in individuals' growth and development.
Content
What are the basic concepts related to individuals' growth and development?
How are the mechanisms of human psychological development structured?
What kind of styles are pedagogical practices divided into?
How are different contexts reflected in individuals' growth and development?
How is the interaction between individuals and the environment connected to individuals' growth and development?
Opiskelumateriaali
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2023. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.
Muut opiskelumateriaalit löydät opintojakson Learn-alustalta.
Yksilölliset oppimisväylät
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Opintojakson sisällöissä painotetaan yhteisöpedagogikoulutuksen lisämääreen (nuorisokasvatus ja nuorisotyö) mukaisesti nuoruuden elämänvaihetta psykologian viitekehyksessä. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu sekä yhteistoiminnallinen oppiminen. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä yksilön kasvuun ja kehitykseen kiinnittyvä oppimistehtävä. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opiskelijan nopeuttaessa opintojaan opintojakso toteutetaan ensisijaisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa. Opintojakson itsenäinen suorittaminen tarkoittaa oppimistehtävän suorittamista sekä seuraavan teoksen tenttimistä:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2023) Ihmisen psykologinen kehitys.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson keskiössä on nuoruuden elämänvaihe.
Opintojakson tuottama elämänvaiheen ymmärrys on työelämäkontekstin ydintä.
Tentit ja muut määräajat
Lähiopetuksen päätteeksi on tentti luentomateriaalista.
Opintojen nopeuttajat tenttivät teoksen Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2023) Ihmisen psykologinen kehitys.
Opiskelijan työmäärä
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 48 t on työjärjestyksen mukaisesti lähiopetusta. Itsenäinen työskentely n. 85 t sisältää oppimistehtävän työstämisen sekä tenttiin valmentautumisen ja tentin suorittamisen.
Further information
Opintojakso koostuu seuraavista osakokonaisuuksista:
-Yksilön kasvun ja kehityksen peruskäsitteet
-Nuoruuden psykologisen kehityksen pääpiirteet
-Nuoruuden kehitystä kuvaavat teoriat
-Oppimistehtävä yksilön kasvusta ja kehityksestä
-Tentti opintojakson päätteeksi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Ensisijainen suoritustapa eli lähiopetusvaihtoehto edellyttää lähiopetukseen osallistumista ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksyttyä suorittamista (arviointi hyv +++, hyv ++, hyv+, täydennettävä / uusittava) sekä luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksyttyä suorittamista. Arviointi 0-5.
Opintojen nopeuttajat:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen (arviointi hyv +++, hyv ++, hyv+, täydennettävä / uusittava).
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2023) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen. Arviointi 0-5.