Sosionomin työ ja toimintaympäristöt (5op)
Toteutuksen tunnus: SO00FA45-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.08.2025 - 07.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- Opettajat
- Hanna Haatainen
- Ryhmät
-
KHSA25SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- Opintojakso
- SO00FA45
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 02.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001 |
SA431
Byod-/teorialuokka
|
Ke 03.09.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001 |
SA431
Byod-/teorialuokka
|
Ti 09.09.2025 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001 |
SA431
Byod-/teorialuokka
|
Ke 10.09.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001 |
SA431
Byod-/teorialuokka
|
Pe 03.10.2025 klo 12:00 - 15:15 (3 t 15 min) |
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001 |
SA431
Byod-/teorialuokka
SA423 Teorialuokka SA424 Teorialuokka SA124 Teorialuokka |
Ma 06.10.2025 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001 |
SA412
Byod-/teorialuokka
|
Ti 07.10.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001 |
SA418
Byod-/teorialuokka
|
Ke 08.10.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001 |
SA431
Byod-/teorialuokka
|
Ke 15.10.2025 klo 08:15 - 16:00 (7 t 45 min) |
Loppuseminaari: Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001 |
SA431
Byod-/teorialuokka
|
Tavoitteet
Tutustut sosiaalialan kehitykseen ja työtä ohjaaviin keskeisiin teorioihin.
Tunnistat sosiaalialan työorientaatiot ja lähestymistavat.
Tunnistat sosionomin työn tavoitteita ja tehtäviä sekä toimintaympäristöjä.
Sisältö
Miten sosiaaliala on kehittynyt?
Mitä ovat sosiaalialan kehitystä ohjaavat tekijät?
Mitä ovat sosiaalialan työtä ohjaavat keskeiset teoriat?
Mitä ovat sosiaalialan työorientaatiot ja lähestymistavat?
Mitä ovat sosionomin työn tavoitteet, tehtävät ja toimintaympäristöt
Arviointi
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
c hahmottaa sosiaalialan tehtäväkokonaisuuksia.
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Opiskelumateriaali
Luentomateriaali ja ryhmätyössä käytettävä materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu luento-opetuskerroista, simulaatio-opetuksesta ja tunnilla sekä itsenäisesti tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen työelämävierailija
Haastattelut työelämässä ryhmittäin
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 55 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyö T-K5
Teosesittely hyv-hyl-täyd