Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin työ ja toimintaympäristöt (5op)

Toteutuksen tunnus: SO00FA45-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.08.2025 - 07.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettajat
Hanna Haatainen
Ryhmät
KHSA25SP
Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opintojakso
SO00FA45

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 02.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001
SA431 Byod-/teorialuokka
Ke 03.09.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001
SA431 Byod-/teorialuokka
Ti 09.09.2025 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001
SA431 Byod-/teorialuokka
Ke 10.09.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001
SA431 Byod-/teorialuokka
Pe 03.10.2025 klo 12:00 - 15:15
(3 t 15 min)
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001
SA431 Byod-/teorialuokka
SA423 Teorialuokka
SA424 Teorialuokka
SA124 Teorialuokka
Ma 06.10.2025 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001
SA412 Byod-/teorialuokka
Ti 07.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001
SA418 Byod-/teorialuokka
Ke 08.10.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001
SA431 Byod-/teorialuokka
Ke 15.10.2025 klo 08:15 - 16:00
(7 t 45 min)
Loppuseminaari: Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SO00FA45-3001
SA431 Byod-/teorialuokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tutustut sosiaalialan kehitykseen ja työtä ohjaaviin keskeisiin teorioihin.

Tunnistat sosiaalialan työorientaatiot ja lähestymistavat.

Tunnistat sosionomin työn tavoitteita ja tehtäviä sekä toimintaympäristöjä.

Sisältö

Miten sosiaaliala on kehittynyt?

Mitä ovat sosiaalialan kehitystä ohjaavat tekijät?

Mitä ovat sosiaalialan työtä ohjaavat keskeiset teoriat?

Mitä ovat sosiaalialan työorientaatiot ja lähestymistavat?

Mitä ovat sosionomin työn tavoitteet, tehtävät ja toimintaympäristöt

Arviointi

Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.

b. etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.

c hahmottaa sosiaalialan tehtäväkokonaisuuksia.

f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.

Opiskelumateriaali

Luentomateriaali ja ryhmätyössä käytettävä materiaali

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.

Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu luento-opetuskerroista, simulaatio-opetuksesta ja tunnilla sekä itsenäisesti tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen työelämävierailija
Haastattelut työelämässä ryhmittäin

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 55 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö T-K5
Teosesittely hyv-hyl-täyd

Siirry alkuun