Siirry suoraan sisältöön

Asiakas digitaloudessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00DT63-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.01.2025 - 26.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Marko Lumijärvi

Vastuuopettaja

Marko Lumijärvi

Ryhmät

  • VV2024-2025
    Valinnaiset opinnot 2024-2025
  • LTKV24KM3
    Liiketalous, monimuoto (digitaalinen liiketoiminta)
  • 15.01.2025 18:00 - 19:00, Aloitusinfo: Asiakas digitaloudessa LT00DT63-3006
  • 12.02.2025 18:00 - 19:00, Q&A: Asiakas digitaloudessa LT00DT63-3006
  • 19.03.2025 18:00 - 19:00, Q&A: Asiakas digitaloudessa LT00DT63-3006
  • 29.04.2025 18:00 - 19:00, Q&A: Asiakas digitaloudessa LT00DT63-3006

Tavoitteet

Tunnistat asiakkaiden tarpeet ja ymmärrät olosuhteet, joissa asiakas digitaloudessa toimii.
Ymmärrät digitaalisen markkinoinnin keinoja ja kanavia.
Tunnistat asiakkuuksien hallintajärjestelmän (CRM) mahdollisuudet myynnin, markkinoinnin, asiakasvuorovaikutuksen ja –palvelun tehostamisessa.
Ymmärrät digiajan liiketoimintamalleja.

Sisältö

Mitä on asiakaslähtöisyys digitaloudessa?
Mitä tarkoittavat alusta- ja kiertotalous?
Minkälaisia ovat digiajan liiketoimintamallit ja -mahdollisuudet?
Miten asiakkuuksien hallintajärjestelmiä (CRM) käytetään myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun välineinä?
Miten digimarkkinoinnin keinoja ja kanavia hyödynnetään asiakkaan hankkimisessa, palvelemisessa ja pitämisessä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-oppimisalustalla.

Kaksi hyvän johdatuksen aiheeseen antavaa kirjaa ovat:
1) The Platform Strategy by Geoffrey G. Parker, Marshall W. Van Alstyne, and Sangeet Paul Choudary (2019): This book explores the principles and strategies behind successful platform-based businesses, with a strong emphasis on customer value and engagement.

2) The Future of Business by Gary Hamel (2021): This book offers a comprehensive overview of emerging business trends, including the impact of digital transformation on customer relationships.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena, jonka tahtiin voit itse vaikuttaa. Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, mikäli opintojakson teemat ovat sinulle tuttuja työssäsi. Osaamisen näyttö on mahdollinen, mikäli opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaista osaamista on kertynyt aiemmassa työssäsi, harrastus- tai järjestötoiminnassa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämään sovellettavia oppimistehtäviä pääasiassa ryhmätöinä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan suoritus perustuu määräajassa palautettuihin oppimistehtäviin. Tehtävät käydään läpi kurssin alussa ja kirjataan Learniin.

Kansainvälinen yhteistyö

Osa kurssin materiaaleista on englanniksi ja case-esimerkkejä käydään läpi myös maailmalta.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä. Tuntimäärä voi vaihdella riippuen opiskelijan työ- ja opiskeluhistorista sekä opiskelutekniikoista.

Teamsissä pidetään 4 tapaamista illalla, joten opiskelija voi olla samaan aikaan työelämässä. Pääosa opiskelusta on verkossa ja joustavasti toteutettavissa.

Toteutuksen osien kuvaus

-Yhteiskunnan raju muutos digitalisaation johdosta (disruptio ja transformaatio)
-Asiakaslähtöisyys ja asiakasarvon ymmärtäminen digitaloudessa
-Alusta- ja kiertotalous, SOME ym.
-Digitaaliset liiketoimintamallit
-Asiakkuuksien hallintajärjestelmät (CRM)
-Digimarkkinointi ja monikanavaisuuden hyödyntäminen

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina, mutta Teamsissä on 4 tapaamista, joihin opiskelijan toivotaan osallistuvan (ei kuitenkaan pakollista).
Ensimmäisellä tapaamiskerralla voit vielä vaikuttaa kiinnostuksesi mukaan kurssin kokonaisuuteen.

Lisätietoja saa opettajalta: marko.lumijarvi@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi pohjautuu verkkokeskustelujen ja yksilöllisten tehtävien suorittamiseen. Miten hyvin opiskelija on sisäistänyt digitalouden tuomat muutokset/mahdollisuudet ja pystyy soveltamaan niitä käytännön liiketoimintaan.

Esitietovaatimukset

Työvälineohjelmat (5 op) tai vastaava osaaminen. Asiakaslähtöinen markkinointi (5 op) tai vastaava osaaminen. Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus (5 op) tai vastaava osaaminen.