Siirry suoraan sisältöön

Henkilökohtainen myyntityö (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00CY39-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 14.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3.5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Kirsi Soulamo

Vastuuopettaja

Kirsi Soulamo

Ryhmät

  • LTKV24KM5
    Liiketalous, monimuoto (myynti ja markkinointi)
  • 13.01.2025 14:30 - 17:00, Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3021
  • 20.01.2025 09:00 - 11:30, Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3021
  • 27.01.2025 12:00 - 14:15, Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3021
  • 10.02.2025 09:00 - 11:15, Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3021
  • 17.02.2025 09:00 - 11:15, Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3021
  • 05.03.2025 17:00 - 20:00, Myyntityön näyttö: Henkilökohtainen myyntityö LT00CY39-3021

Tavoitteet

Osaat hankkia ja hyödyntää myyntityötä tukevaa asiakas-, tuote- ja kilpailijatietoa.
Osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja osaat toimia tarkoituksenmukaisella tavalla prosessin eri vaiheissa.
Osaat toteuttaa henkilökohtaisen myyntineuvottelun tarkoituksenmukaisella tavalla.

Sisältö

Mikä on myynnin ja henkilökohtaisen myyntityön rooli ja merkitys osana yrityksen markkinointia?
Miten myynti kuluttajille, yrityksille ja muille organisaatioille eroaa toisistaan?
Millainen on yrityksen strategialähtöinen myyntiprosessi?
Mitä ovat henkilökohtaiset myyntitaidot ja miten niitä kehitetään?
Miten vuorovaikutustyyli vaikuttaa myyntityöhön?
Mitkä ovat myyntineuvottelun vaiheet ja miten myyntineuvottelu käydään?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta

• Itse valittu henkilökohtaista myyntityötä käsittelevä kirja (lukupiiri)

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana ja julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Toteutus sisältää 5 lähiopetuskertaa Kouvolan kampuksella, myyntityön näyttötilaisuuden Zoomissa sekä lisäksi aikaan sitomatonta että aikaan sidottua työskentelyä verkkoympäristössä. Lähiopetusta annetaan maanantaisin tammi-maaliskuussa ryhmän opetuspäivien mukaisesti. Lähipäivien aikana tutustutaan b2b-myyntiprosessiin, Best Seller Competition -materiaaleihin sekä harjoitellaan myyntitreeneissä myyntityön näyttöä varten. Lähitapaamisten välillä opiskelija valmistautuu itsenäisesti myyntityön näyttöön, tekee itsenäisesti Huippumyyjän itsetuntemusta käsittelevän oppimistehtävän sekä valmistautuu lukupiiriin lukemalla henkilökohtaista myyntityötä käsittelevän kirjan ja tekemällä siitä infograafin. Neljän hengen opiskelijaryhmät järjestävät ohjeistuksen mukaisesti, mutta itsenäisesti lukupiirin, jossa kukin opiskelija fasilitoi keskustelua lukemastaan kirjasta sekä sen teemoista n. 30 minuutin ajan. Lukupiiritehtävään kuuluu myös opponointi lukupiiritilanteessa sekä toisten opiskelijoiden infograafien vertaisarviointi. Lisäksi opiskelijat toteuttavat neljän opiskelijan ryhminä itse sopiminaan ryhmätyöskentelyaikoina ja -tavoilla videotehtävän myyntiprosessista. Videotehtävään kuuluu myös toisten videoiden vertaisarviointi.

Läsnäolo lähipäivissä on erittäin suotavaa.

• Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää kaksi (2) yksilötehtävää ja (2) ryhmätehtävää, joista lukupiiriin valmistautumisen opiskelija tekee kuitenkin yksilöllisesti. Yksilölliset oppimistehtävät, lukupiirin infograafi, opponointi sekä videotehtävän video palautetaan Learn-alustalle myöhemmin määritellyn aikataulun mukaisesti. Myyntityön näyttö annetaan Zoomissa työjärjestyksessä olevalla viimeisellä kerralla myyntityön ammattilaisille, joilta opiskelija myös saa palautetta Best Seller Competion -arviointilomakkeella.

• Opettajan ohjausta on saatavilla lähiopetuksen yhteydessä, Learnin keskustelu-palstalla, Learn-viesteillä, sähköpostilla, Whatsappilla ja Teamsin kautta.

• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Opiskelija saa opettajalta, ryhmäläisiltään sekä työelämän edustajilta sekä kirjallista että suullista palautetta.

• Opintojakso koostuu neljästä osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen:

1. Huippumyyjän itsetuntemus (itsenäinen tehtävä) 0,5 op
2. Videotehtävä (ryhmätehtävä) 1 op
3. Lukupiiri (itsenäinen ja ryhmätehtävä) 1,5 op
4. Myyntityön näyttö (itsenäinen tehtävä, sisältää myös lähiopetuksen perusteella opettajan tekemää jatkuvaa arviointia) 2 op

Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee myyntityön ammattilaisia ja Best Seller Competition alumneja.
Opintojaksolla tehdään myyntitilanteiden simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä (Best Seller Competition case).
Opiskelijoilla on mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä oman yritystoiminnan kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tehtävien ajoittuminen ilmoitetaan myöhemmin työjärjestyksen julkaisemisen jälkeen.

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana. Opiskelijan tulee suorittaa hyväksytysti opintojakson kokonaissuoritukseen vaadittavat tehtävät 1) huippumyyjän itsetuntemus -oppimistehtävä, 2) lukupiiritehtävä, 3) videotehtävä sekä 4) myyntityön näyttö Learn-alustalla ilmoitettavina määräpäivinä.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 15 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 120 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä sekä ryhmätyöskentelyä joko Kouvolan kampuksella, Kohoalla, opiskelijoiden itse valitsemissa tiloissa tai verkkoympäristöissä kuten Teamsissä tai Zoomissa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Huippumyyjän itsetuntemus 15 h (10 % eli 0,5 op)

Arviointiperusteet: tehtävänasettelu ja rajaus, näkökulman valinta, yleinen akateeminen kirjoittaminen (rakenne, muotoilu, jäsentely, kieliasu), asiantuntemus eli kuinka hyvin opiskelija hallitsee sisällöllisesti vastauksensa ja kuinka tuo esille erilaisia näkökulmia tehtävän aihepiireihin liittyen, reflektointii ja analyysin taso (kuinka hyvin opiskelija hyödyntää lukemaansa, soveltaa teorioita ja -testituloksia, perustelee näkemyksensä, tekee päätelmiä ja vastaa tehtävään).

2. Videotehtävä ryhmissä 25 h (20 % eli 1 op)

Arviointikriteereinä opintojakson teoriatiedon soveltaminen, myyntiin liittyvien käsitteiden käyttö, videon kattavuus ja omaperäisyys, tasapainoinen rakenne, viimeistelyaste, ryhmäläisten rohkeus ja heittäytyminen rooleihin sekä annetun aikataulun noudattaminen. Lisäksi huomioidaan vertaispalaute.

3. Lukupiiri ryhmissä 35 h (30 % eli 1,5 op)

Arviointi perustuu esityksen ja infograafin sisältöön, inspiroivuuteen, visuaalisuuteen sekä keskustelun vetämiseen eli fasilitointiin, opponointiin sekä vertaisarviointeihin (ml. osuvien ja aktivoivien kysymysten esittäminen toisille lukupiiriläisille).

4. Myyntityön näyttö 45 h (40 % eli 2 op)

Arviointi perustuu Best Seller Competition -lomakkeella eriteltyihin myyntiprosessin vaiheisiin liittyviin osaamisiin ja kunkin prosessin vaiheen vaatimien osa-alueiden hallintaan. Arvioijina toimivat työelämän edustajat/myyntityön ammattilaiset sekä opettaja.

5. Opetukseen ja ohjattuihin myyntitreeneihin osallistuminen 15 h (arvioidaan yllä mainittujen tehtävien yhteydessä jatkuvan arvioinnin periaatteella)

Mahdollisista poikkeavista suoritustavoista on sovittava erikseen opettajan kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja antaa: Kirsi Soulamo kirsi.soulamo@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 1) aktiivista osallistumista opetukseen ja myyntitreeneihin 2) huippumyyjän itsetuntemustehtävän (arviointi hyväksytty/hylätty), 3) videotehtävän (arviointi 1-5), 4) lukupiirin (arviointi 1-5) ja 5) myyntityön näytön (arviointi 1-5) suorittamista hyväksytyllä arvosanalla.

Opintojakson arviointiasteikko: 1–5 tai hyväksytty/hylätty.

Esitietovaatimukset

Asiakaslähtöinen markkinointi 5 op tai vastaavat tiedot
Asiakasymmärrys ja asiakaspalvelu 5 op tai vastaavat tiedot