Muoti, tyyli ja brändi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MP00DT27-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 22
Koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
Opettaja
- KY Opettaja
Vastuuopettaja
Maarit Kalmakurki
Ryhmät
-
MPKV23KPMuoti ja puvustus, päivätoteutus
- 18.02.2025 10:15 - 14:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3004
- 06.03.2025 10:15 - 14:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3004
- 13.03.2025 10:15 - 14:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3004
- 20.03.2025 10:15 - 14:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3004
- 24.03.2025 10:15 - 14:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3004
- 31.03.2025 10:15 - 14:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3004
- 07.04.2025 10:15 - 14:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3004
- 16.04.2025 10:15 - 14:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3004
- 23.04.2025 10:15 - 14:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3004
- 30.04.2025 10:15 - 14:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3004
Tavoitteet
- Tunnet muodin ja tyylin teorioita.
- Syvennät kohderyhmä- ja asiakaslähtöistä ajatteluasi.
- Osaat suunnitella ja tuottaa elämyksiä asiakkaalle.
- Perehdyt syvällisesti erilaisiin trendeihin, tyyleihin, lifestyleihin ja tuotteiden sisältämiin kulttuurisiin viesteihin.
- Sovellat omaa persoonallista näkemystäsi asiakkaan arvomaailmaa tukevaksi ja palvelevaksi kokonaisuudeksi.
- Tunnet muodin ja tyylin teorioita.
- Ymmärrät brändin rakentamisen merkityksen ja mahdollisuudet mitä moninaisimmissa yhteyksissä: elämystuotannosta ja tapahtumista aina yksittäisiin, konkreettisiin tuotteisiin kuten esimerkiksi vaatemallistoihin tai esiintymisasuihin.
- Osaat brändäämiseen liittyen mielikuvien ja visuaalisen markkinoinnin perusteita konkreettisella tasolla, visuaalisen ilmeen ideoinnissa ja konkreettisen materiaalin suunnittelussa.
- Opit kohderyhmäajattelua ja asiakaslähtöisyyttä tuotteen / palvelun markkinoinnin näkökulmasta.
- Opit elämysten suunnittelua ja tuottamista.
Sisältö
- Miten muodin ja tyylin teoriat (Simmel, Bourdieu, Schulze) auttavat analysoimaan ihmisten erilaisia elämysmaailmoja?
- Miten muokkaat persoonallista näkemystäsi asiakkaan tyyliin ja arvomaailmaan sopivaksi?
- Miten sovellat kansainvälistä trendi-informaatiota suunnitelmissasi, perehdyt alan messutoimintoihin ja hyödynnät materiaaleja välittävien agentuurien antamaa informaatiota?
- Miten havainnoit ja keräät aineistoa ajankohtaisista tyyli- ja pukeutumisilmiöistä?
- Miten analysoit valitsemaasi aihetta eri teorioiden tarjoamista lähtökohdista?
- Miten harjoitustyössä rajaat asiakkaasi / kohderyhmäsi ja tuotat hänen arvojaan, toiveitaan ja tarpeitaan palvelevan elämyksellisen tuotteen /palvelun.
- Asiakas /kohderyhmän edustaja osallistuu suunnitteluprosessiin alusta alkaen.
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan kurssin edetessä. Opintojakson kuluessa opettaja jakaa oppimateriaalia, tiedostoja, linkkejä ym. kunkin lähiopetuskerran teeman mukaisesti Learn-alustalla. Materiaali on osin myös yksilöllistä riippuen kunkin henkilökohtaisesta isosta harjoitustehtävästä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso muodostaa sisällöllisen jatkumon, jolloin opiskelijan tulee seurata opetusta (luentoja) alusta loppuun. Luentojen ohessa keskinäistä vuoropuhelua ja tuntitehtäviä, myös ryhmissä.
Yksilöllisestä väylästä (mahdollisesti osittaisesta) tulee keskustella opintojakson opettajan kanssa etukäteen.
Englanniksi
TKI ja työelämäyhteistyö
Varsinaista yhteistyötä ulkopuolisten tahojen kanssa ei ole, paitsi laajan harjoitustehtävän kohdalla konsultointia alan yritysten kanssa. Opintojakson sisällöissä on kyse myös vahvasti teoreettisista sisällöistä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Laaja henkilökohtainen tehtävä pienempien harjoitustehtävien lisäksi mittaa opiskelijan oppimista ja asioiden omaksumista opintojakson kuluessa. Kirjallista tenttiä ei järjestetä.
Kansainvälinen yhteistyö
Varsinaista kansainvälistä yhteistyötä ei ole, paitsi tiedon keräämistä kansainvälisistä vaatealan brändeistä.
Opiskelijan työmäärä
5 op on 135h, josta kontaktiopetuksen osuus on 70h ja itsenäisen työn osuus 65h
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojaksin alkupuolella keskitytään pukeutumisen ja muodin sosiologiaan, muodin ja tyylin käsitteisiin ja muodin tutkimuksen kehitykseen ja historiaan.
Opintojakson jälkipuolella keskitytään kaupallisiin asioihin, trendeihin, brändeihin, markkinointiin ja yritystoimintaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja antaa opintojakson opettaja.
Arviointiasteikko
1-5