Siirry suoraan sisältöön

Aluksen vakavuus 1 (2 op)

Toteutuksen tunnus: MK00DR07-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Logistiikan ja merenkulun koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 40

Koulutus

  • Merenkulun koulutus, merikapteeni

Opettaja

  • Alexander Shaub

Vastuuopettaja

Alexander Shaub

Ryhmät

  • MKKT25KA
    Merikapteeni, päivätoteutus
  • MIKT25KA
    Merenkulun insinööri, laivatekniikka, päivätoteutus
  • 28.01.2025 08:15 - 11:15, Aluksen vakavuus 1 MK00DR07-3011
  • 04.02.2025 08:15 - 11:15, Aluksen vakavuus 1 MK00DR07-3011
  • 11.02.2025 08:15 - 11:15, Aluksen vakavuus 1 MK00DR07-3011
  • 18.02.2025 08:15 - 11:15, Aluksen vakavuus 1 MK00DR07-3011
  • 05.03.2025 11:45 - 14:45, Aluksen vakavuus 1 MK00DR07-3011
  • 12.03.2025 11:30 - 14:30, Aluksen vakavuus 1 MK00DR07-3011
  • 28.03.2025 13:15 - 16:15, Aluksen vakavuus 1 MK00DR07-3011
  • 02.04.2025 11:45 - 14:45, Aluksen vakavuus 1 MK00DR07-3011
  • 09.04.2025 11:30 - 14:30, NAPA harjoittelu / tutustuminen: Aluksen vakavuus 1 MK00DR07-3011

Tavoitteet

Tieto, ymmärrys ja taito:
- laivan merikelpoisuuden ylläpidosta
- aluksen hydrostatiikan perusteista
- aluksen vakavuuden ja viippauksen laskemisesta eri lastitilanteissa
- vapaan nestepinnan vaikutuksen perusteista aluksen vakavuuteen

Sisältö

- vaurioitumattoman aluksen vakavuus- ja viippauslaskelmat
- vaurioitumattoman aluksen vakavuusvaatimukset
- varalaidan merkitys
- lastiviivasopimus
- perusteet vapaasta nestepinnasta

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ovat Learnissa.
Sen lisäksi käyttää kirjat:
"Ship Stability" Martin Rhodes. Witherby Publishing Group Ltd 2014;
"Ship Stability for Masters and Mates." C. B. Barrass & D. R. Derrett. Seventh edition 2012. Butterworth-Heinemannis an imprint of Elsevier;
"Ship Design in practice" Jan Babicz. Gdansk 2020.
"Ship Stability in practice" Jan Babicz. Gdansk 2021 Xamk kirjastosta.
MPV laivan "Ostsee" projekti vakavuuden ja lastioperointti asiakirjat, laivan piirustukset.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaisesti opetukseen ja ohjaukseen. Luennot luokassa: Vakavuuden ja kelluvuuden perusteet, harjoittelutehtävien laskut. Loading NAPA ohjelman tutustuminen.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Tämä väylä edellyttää vahtiperämiehentutkintoa tai vahtiperämiehen pätevyyskirjaa, vahtikonemestarintutkintoa tai vahtikonemestarin pätevyyskirjaa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Keskustelu opettajan kanssa ja tarvittaessa HOPS-suunnittelu yhdessä opintovastaavan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ei suoriteta TKI.
Ulkopuolisten asiantuntijoiden luennot: yli 40 vuotta kokemusta, laivanrakennus insinöörin Jan Babicz tekee kolme luennot Teams valituksena MKKT 23SP ja MIKT23SP ryhmille laivan vakavuudesta, laivan rungon lujuudesta ja vakavuuden vaatimuksesta. Mahdollisesti voitte kunnolla luennot, laitan myös tallennus Teamsilla teille.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssin aikana opiskelijat palautavat välitenttiä käsitelty oppitunnilla materiaalien mukaan ja tekevät harjoittelun tehtävät.

Kansainvälinen yhteistyö

Ulkopuolisen asiantuntija, puolalainen laivanrakennus insinöörin Jan Babicz tekee kolme luennot Teams valituksena ja tukea meidän opinnot opetusmateriaalina.

Opiskelijan työmäärä

Kurssi on 2.5 op. Teille se on kertaus kurssi, mutta tulevat myös uudet asiat. Suurin osa ajasta työskennellemme auditoriossa. Teorian opiskelun viemme 8 x 3 = 24 tuntia, noin 8-10 tuntia tarvitse itseopiskelun varten. Kolme tuntia tulee lastaus ohjelman NAPA tutustumiseen ja harjoittelun.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin suorittaminen vaatia 100% läsnäolo. Vaalitenttien suorittaminen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen oppimisprosessissa, harjoituksien ja tenttien suorittaminen. Xamk arviointi kriteeriään mukaan.