Skip to main content

The principles of the educational environment and quality development (5 cr)

Code: AV00FK09-3001

General information


Timing
08.09.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 60
Degree programmes
Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Teachers
Mirka Lähdeniemi
Sirpa Räikkönen
Teacher in charge
Sirpa Räikkönen
Course
AV00FK09

Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 6 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 08.09.2025 time 15:00 - 17:00
(2 h 0 min)
Aloitusinfo: Oppilaitosympäristön lainalaisuudet ja laadun kehittäminen AV00FK09-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Mon 06.10.2025 time 15:00 - 17:00
(2 h 0 min)
Oppilaitosympäristön lainalaisuudet ja laadun kehittäminen AV00FK09-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Wed 19.11.2025 time 15:00 - 17:00
(2 h 0 min)
Oppilaitosympäristön lainalaisuudet ja laadun kehittäminen AV00FK09-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Changes to reservations may be possible.

Objective

Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän toimintaperiaatteet ja perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön.
Tutustut koulun muihin ammattiryhmiin ja rooleihin kasvattajayhteisössä sekä osaat hyödyntää koulun työryhmiä, toimintaympäristöjä ja verkostoja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnet keskeiset oppilaitosnuorisotyön mittarit ja osaat soveltaa niitä omaan työhön.
Osaat käyttää laadun seurannasta ja arvioinneista saatua tietoa oman työn kehittämiseen.
Osaat viestiä omasta työstä ja sen vaikuttavuudesta eri kohderyhmille.

Course material

Opintojaksolla käytettävä kirjallisuus:
Hännikäinen-Uutela, A-L & Penttinen, P. (toim.) 2023. Koulunuorisotyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk oppimateriaalit 2.
Kolehmainen, M., Lahtinen P. 2014. Nuorisotyötä koulussa. Yhteisen toimintakulttuurin kehittäminen. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Malm, K. 2021. ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja.
Learn-oppimisalustalla opettajan ilmoittama materiaali.
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön kehittäminen. Koulunuorisotyön laatua koskeva ohjeistus. 2023. Osaamiskeskus Nuoska – nuorisotyö kouluissa ja oppilaitoksissa.
Kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön arviointikriteeristö. Kanuuna.
Kyllin hyvän nuorisotyön arviointipaketti. Kanuuna

Study forms and methods

Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opintojakson aloitustapaaminen järjestetään 8.9.2025 klo 15-17 Teamsissa. Aloitustapaamisen lisäksi tapaamme etäopetuksen merkeissä kahdesti syksyn aikana Teamsissa. Etäopetuskerroilla työskennellään ryhmissä / edellytetään aktiivista osallistumisa.
Edellytämme osallistumista etäopetuskerroille. Osallistuminen etäopetukseen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti/ryhmässä tehtävät oppimistehtävät ja tentti
Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja sähköpostilla.
Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa. Opiskelijat saavat oppimistehtävistään henkilökohtaisen palautteen kirjallisena/ suullisena/ vertaispalautteena.
Opiskelu tapahtuu Learn-oppimisympäristössä. Opintojaksolle pääsee liittymään Learnissa opintojakson alkamispäivänä.

RDI and work-related cooperation

Yhteistyö osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden mahdollisten työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.

Timing of exams and assignments

Teams tapaamiset syksyllä vuoden 2025 ohjelman mukaisesti.
Opintojakso muodostuu oppimistehtävistä, jotka opiskelija suorittaa annetun aikataulun puitteissa.

Student workload

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Todellinen työmäärä riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.

Course part description

Koulujärjestelmäa ja lainsääsäntö: harjoitustehtävät
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset piirteet: Learn tentti
Monaiammatillinen työskentely: Käsitekartta ja kirjallinen tehtävä
Oppilaitosympäristön laadun kehittäminen: Kehittämistehtävä

Further information

Teams -tapaamiset
08.09.2025 15.00 - 17.00
06.10.2025 15.00 - 17.00
19.11.2025 15.00 - 17.00

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
X:n ja Y:n tekemistä hyväksytyllä arvosanalla/ Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Opintojaksolla on käytössä opettajan arviointi sekä vertaisarviointi.

Go back to top of page