Siirry suoraan sisältöön

Oppilaitosympäristön lainalaisuudet ja laadun kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00FK09-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
08.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 60
Koulutus
Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettajat
Mirka Lähdeniemi
Sirpa Räikkönen
Vastuuopettaja
Sirpa Räikkönen
Ryhmät
AVKOOPOS25
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön osaaja, 30 op
Opintojakso
AV00FK09

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 08.09.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Aloitusinfo: Oppilaitosympäristön lainalaisuudet ja laadun kehittäminen AV00FK09-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ma 06.10.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Oppilaitosympäristön lainalaisuudet ja laadun kehittäminen AV00FK09-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 19.11.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Oppilaitosympäristön lainalaisuudet ja laadun kehittäminen AV00FK09-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän toimintaperiaatteet ja perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön.
Tutustut koulun muihin ammattiryhmiin ja rooleihin kasvattajayhteisössä sekä osaat hyödyntää koulun työryhmiä, toimintaympäristöjä ja verkostoja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnet keskeiset oppilaitosnuorisotyön mittarit ja osaat soveltaa niitä omaan työhön.
Osaat käyttää laadun seurannasta ja arvioinneista saatua tietoa oman työn kehittämiseen.
Osaat viestiä omasta työstä ja sen vaikuttavuudesta eri kohderyhmille.

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytettävä kirjallisuus:
Hännikäinen-Uutela, A-L & Penttinen, P. (toim.) 2023. Koulunuorisotyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk oppimateriaalit 2.
Kolehmainen, M., Lahtinen P. 2014. Nuorisotyötä koulussa. Yhteisen toimintakulttuurin kehittäminen. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Malm, K. 2021. ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja.
Learn-oppimisalustalla opettajan ilmoittama materiaali.
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön kehittäminen. Koulunuorisotyön laatua koskeva ohjeistus. 2023. Osaamiskeskus Nuoska – nuorisotyö kouluissa ja oppilaitoksissa.
Kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön arviointikriteeristö. Kanuuna.
Kyllin hyvän nuorisotyön arviointipaketti. Kanuuna

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opintojakson aloitustapaaminen järjestetään 8.9.2025 klo 15-17 Teamsissa. Aloitustapaamisen lisäksi tapaamme etäopetuksen merkeissä kahdesti syksyn aikana Teamsissa. Etäopetuskerroilla työskennellään ryhmissä / edellytetään aktiivista osallistumisa.
Edellytämme osallistumista etäopetuskerroille. Osallistuminen etäopetukseen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti/ryhmässä tehtävät oppimistehtävät ja tentti
Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja sähköpostilla.
Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa. Opiskelijat saavat oppimistehtävistään henkilökohtaisen palautteen kirjallisena/ suullisena/ vertaispalautteena.
Opiskelu tapahtuu Learn-oppimisympäristössä. Opintojaksolle pääsee liittymään Learnissa opintojakson alkamispäivänä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Yhteistyö osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden mahdollisten työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Teams tapaamiset syksyllä vuoden 2025 ohjelman mukaisesti.
Opintojakso muodostuu oppimistehtävistä, jotka opiskelija suorittaa annetun aikataulun puitteissa.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Todellinen työmäärä riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.

Toteutuksen osien kuvaus

Koulujärjestelmäa ja lainsääsäntö: harjoitustehtävät
Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset piirteet: Learn tentti
Monaiammatillinen työskentely: Käsitekartta ja kirjallinen tehtävä
Oppilaitosympäristön laadun kehittäminen: Kehittämistehtävä

Lisätietoja opiskelijoille

Teams -tapaamiset
08.09.2025 15.00 - 17.00
06.10.2025 15.00 - 17.00
19.11.2025 15.00 - 17.00

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
X:n ja Y:n tekemistä hyväksytyllä arvosanalla/ Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Opintojaksolla on käytössä opettajan arviointi sekä vertaisarviointi.

Siirry alkuun