Pelikasvatuksen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: VV00ES13-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.01.2025 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Harri Mäkinen
- Osku Kiri
Ryhmät
-
VV2024-2025Valinnaiset opinnot 2024-2025
-
SOKT24SPSosionomi, päivätoteutus
-
SOKT24KMSosionomi, monimuoto
-
SOKT23SPSosionomi, päivätoteutus
- 14.01.2025 12:45 - 16:00, Pelikasvatuksen perusteet VV00ES13-3003
- 21.01.2025 12:45 - 16:00, Pelikasvatuksen perusteet VV00ES13-3003
- 28.01.2025 12:45 - 16:00, Pelikasvatuksen perusteet VV00ES13-3003
- 04.02.2025 12:45 - 16:00, Pelikasvatuksen perusteet VV00ES13-3003
- 11.02.2025 12:45 - 16:00, Pelikasvatuksen perusteet VV00ES13-3003
- 18.02.2025 12:45 - 16:00, Pelikasvatuksen perusteet VV00ES13-3003
- 19.02.2025 12:45 - 16:00, Pelikasvatuksen perusteet VV00ES13-3003
Tavoitteet
- Olet perehtynyt pelikasvatuksen sekä pelisivistyksen käsitteisiin
- Olet perehtynyt digitaaliseen pelaamiseen yhteiskunnallisena mediakulttuurin ilmiönä, digitaalisen pelaamisen käsitteisiin, määritelmiin ja keskeisimpiin lajityyppeihin.
- Sinulla on käsitys digitaalisen pelaamisen erilaisista funktioista.
- Olet perehtynyt siihen, miten digitaalista pelaamista voidaan hyödyntää sosiaalialalla.
- Kykenet tarkastelemaan kriittisesti digitaalista pelaamista ja olet perehtynyt hyvinvoinnin kannalta sen kielteisiin ilmiöihin.
- Sinulla on kosketus digitaaliseen pelaamiseen oman toiminnan kautta.
Sisältö
- Mitä ovat pelikasvatuksen, pelisivistyksen, digitaalisen pelaamisen ja pelikulttuurin käsitteet, määritelmät ja keskeisimmät lajityypit?
- Mitä on digitaalinen pelaaminen kulttuurisena ja mediakulttuurisena ilmiönä?
- Millaista on digitaalinen pelaaminen sosiaalialan toimintaympäristössä?
- Millaisia ovat digitaalisen pelaamisen hyvinvoinnin kannalta myönteiset ja kielteiset ilmiöt?
Opiskelumateriaali
Opintojakson aineistot ovat jaettavissa ja käytettävissä opintojakson oppimisympäristön kautta. Osa opintojakson aineistoista koostuu Kotkan kampuksen sosiaalialan PS4-peleistä, joita pelataan kampuksella.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina, joissa kuukausittaiset lähitapaamiset ja itsenäinen etätyöskentely vuorottelevat. Opintojakso sisältää aikaan sidottuja tapaamisia. Opintojakson lähitapaamiset tapahtuvat Kotkan kampuksella, mutta muiden kampusten opiskelijat voivat osallistua tapaamisen verkon välityksellä. Kotkan kampuksen opiskelijoita velvoitetaan tulemaan kampukselle.
Opintojakson lähitapaamiset toteutetaan intensiivisesti kevätlukukaudella ennen talvilomaa. Tapaamisissa vuorottelevat teoriatunnit, keskustelu ja pelaaminen ryhmissä.
Itsenäinen etätyöskentely muodostuu opintojakson aineistoihin perehtymisestä, oppimispäiväkirjan pitämisestä, opintojakson lopputehtävän tekemisestä ja itsenäisestä pelaamisesta.
Opintojakson osia ei ole mahdollisuus korvata aikaisemmalla osaamisella. Koko opintojakson korvaamisesta aikaisemmalla osaamisella opiskelijan on keskusteltava opintojakson opettajien kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä TKI-toimintaa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Opintojakson suorituksena opiskelija laatii oppimispäiväkirjaansa perustuvan reflektoivan pelisuhdekirjoitelman, jossa hän käyttää oppimispäiväkirjansa lisäksi materiaalina pelaamista, kasvatusta ja pelikasvatusta koskevaa tutkimuskirjallisuutta. Kirjoitelma palautetaan viimeistään kaksi viikkoa viimeisen lähitapaamisen jälkeen. Uusintamahdollisuuksista sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Yksi opintopiste vastaan noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä riippuu kuitenkin opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittaminen ei edellytä edeltäviä mediakasvatuksen opintoja,
Opintojakso sisältää yhteisiä tapaamista, jotka ryhmittyvät tiedollisiin ja toiminnallisiin osiin. Tiedollisissa osissa tarkastellaan digitaalista pelaamista erilaisista sosiaalialaa koskevista näkökulmista. Toiminnalliset osat koostuvat omasta pelaamisesta ja pelaamisen reflektiosta.
Jakson opettajat sijoittavat lähitapaamisten ajat viikoille 3–8 ( 13.1.–21.2.) siten, että päällekkäisyyttä muiden opintojen kanssa on mahdollisimman vähän.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen, oppimispäiväkirjan pitämiseen ja hyväksyttyyn loppukirjoitelman laatimiseen. Loppukirjoitelman arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson oppimisympäristössä.