Lisääntymisterveys ja äitiyshuolto (5op)
Toteutuksen tunnus: 599104315-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2019 - 14.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 31.07.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Satu Untolahti
- Riitta-Liisa Jukarainen
- Vastuuopettaja
- Satu Untolahti
- Ryhmät
-
TH16STerveydenhoitaja, päivätoteutus
- Opintojakso
- 599104315
Toteutukselle Lisääntymisterveys ja äitiyshuolto 599104315-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissasuunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä yhteistyössä perheen kanssaarvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskitekijät sekä ohjata hoitoon tarvittaessasynnytyksen hoidon ja toimia äkillisessä synnytyksessäsuunnitella, toteuttaa ja arvioida vastasyntyneen lapsen ja hänen perheensä tuen tarvetta ja vahvistaa perheen voimavaroja ja osallisuutta
Sisältö
Naisen lisääntymisterveyden ongelmat ja niiden hoitotyö.Lapsettomuus ja perinnöllisyysneuvonta.Seksuaalisuus ja sen kohtaaminen hoitotyössä.Normaali raskaus, sikiön kehittyminen, synnytys, äkillinen synnytysLapsivuodeaika, imetysohjaus ja jälkitarkastus.Äitiyteen ja isyyteen kypsyminen ja sentukeminen
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytetään Moodle-oppimisympäristöä.
Opintojaksolla osoitettu verkkomateriaali (mm. THL, STM, Väestöliitto, Duodecim/Käypä hoito jne.) näyttöön perustuvan hoitotyön mukaisesti ja soveltuvin osin.
SKHOLE- verkko-opiskelumateriaali (soveltuvin osin).
Artikkelit, tutkimukset.
Kirjallisuus:
1. Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan (THL opas 29). 2013. Klemetti R ja Hakulinen-Viitanen T (toim.). Juvenes Print – Suomen Yliopistopaino Oy Tampere. saatavissa:
SBN 978-952-245-972-5 (verkkojulkaisu)
ISSN 1798-0100 (verkkojulkaisu)
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-972-5
2. Kätilötyö. Paananen U, Pietiläinen S, Raussi-Lehto E, Äimälä M.2015 tai uudempi painos. Edita Publishing Oy. Soveltuvin osin.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Toteutus työjärjestyksessä olevan aikataulun mukaisesti
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelijakohtaisesti/yksilöllisesti aikaisemmin hankittuun osaamiseen, osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen perustuen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelijakohtaisesti/yksilöllisesti aikaisemmin hankkittuun osaamiseen ja sen tunnustamiseen perustuen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää koulussa tapahtuvaa laboraatioharjoittelua, mikä toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Yleiset uusintatenttipäivät.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 op, 1 opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä, jolloin 5 opintopisteen kokonaisuuden työmäärä on 135 tuntia/opiskelija.
Lisätietoja opiskelijoille
satu.untolahti@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMK-arviointi: Kiitettävä (K5), hyvä (H3, H4), tyydyttävä (T2, T1), hylätty 0. Arviointi muodostuu kirjallisesti kokeesta, tehtävistä ja niiden esittämisestä sekä aktiivisesta osallistumisesta oppitunneille, opintokäynneille sekä käytännön harjoituksiin. Laboraatiotunneilla on 100 % läsnäolovelvoite.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
Arvioitava oppimistehtävä.
Hyväksytysti suoritetutut välitehtävät.
Jatkuva arviointi: aktiivisuus ja osallistuminen. Laboraatioharjoitteluun, tehtävien esitysseminaareihin - edellytetään 100% osallistumista.
Hylätty (0)
Arviointikriteerit esitetty arvioitavan oppimistehtävän arviointimatriisissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit esitetty arvioitavan oppimistehtävän arviointimatriisissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit esitetty arvioitavan oppimistehtävän arviointimatriisissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit esitetty arvioitavan oppimistehtävän arviointimatriisissa.