Markkinoinnin perusteet (5op)
Toteutuksen tunnus: LT00FA13-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 31.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Liiketalouden koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Heli Juntunen
- Vastuuopettaja
- Heli Juntunen
- Ryhmät
-
LTMI26KVLiiketalous, verkkototeutus
- Opintojakso
- LT00FA13
Toteutukselle Markkinoinnin perusteet LT00FA13-3012 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Osaat kuvata markkinoinnin keskeiset osa-alueet, tavoitteet ja tehtävät.
Osaat analysoida yrityksen tai organisaation kohderyhmiä ja määritellä perusteet kohderyhmien valinnassa.
Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.
Sisältö
Mikä on markkinoinnin tavoite ja merkitys yrityksen tai organisaation toiminnassa?
Mitä keskeisiä asioita huomioidaan markkinoinnin tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä?
Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään yrityksen tai organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?
Arviointi
Opiskelija osaa
a) käyttää johdonmukaisesti markkinoinnin peruskäsitteitä.
c) hahmottaa markkinoinnin kohderyhmät, tavoitteet ja kilpailukeinot.
e) käyttää keskeisiä markkinoinnin toimintamalleja ja menetelmiä.
Opiskelumateriaali
Bergström, Leppänen. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy ja opintojaksoalustalle liitetty muu opiskelumateriaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena. Opintojaksoon sisältyy kaksi verkkotapamista, näistä tiedotetaan opintojakson alustalla. Verkkotapaamiset toteutetaan Teamsissa ja ne ovat vapaaehtoisia.
Opintojaksolla opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Opiskelu rytmittävät oppimistehtävät. Arvioitavat tehtävät tehdään pääasiassa itsenäisesti, mutta osa tehtävistä on mahdollista suorittaa myös ryhmätyönä. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa. Opintojakson voi suorittaa myös nopeutetusti, eli voit tehdä arviointiin vaikuttavat tentit ja tehtävät omassa aikataulussasi annettua aikataulutusta aikaisemmin.
Ohjaus tapahtuu teamsin , Learn-alustan ja sähköpostin välityksellä
Mikäli opiskelija on suorittanut opintojakson tavoitteiden mukaisen opintokokonaisuuden jossakin muussa korkeakoulussa alle 10-vuotta sitten, hänellä voi olla mahdollisuus opintojensa hyväksilukuun.
Mikäli opiskelija on tehnyt opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön liittyvää työtä työsuhteessa jo pitkään ja hänelle on kertynyt siitä opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista, hän voi osoittaa osaamisensa näytön avulla.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy työelämälähtöisiä oppimistehtäviä ja käsiteltäviin markkinoinnin osa-alueisiin liittyviä kertaustenttejä.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Todellinen työmäärä riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t
Toteutuksen osien kuvaus
1.osa Johdanto markkinointiin
ässä osassa käsitellään markkinoinnin merkitystä ja roolia yrityksen tai organisaation toiminnassa. Painopisteenä ovat markkinoinnin keskeiset tavoitteet ja tehtävät sekä vastuullisuuden huomioiminen markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
2. osa Asiakaskäyttäytyminen
Tässä osassa perehdytään siihen, miten yrityksen tai organisaation kohderyhmiä voidaan analysoida asiakaskäyttäytymisen näkökulmasta. Käsittelyssä ovat asiakkaiden tarpeet, ostokäyttäytymisen piirteet sekä se, miten nämä tekijät vaikuttavat markkinoinnin tavoitteiden asettamiseen ja kohderyhmien valintaan.
3. osa Markkinoinnin kilpailukeinot
Tässä osassa tarkastellaan markkinoinnin kilpailukeinoja (tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä ja henkilöstö/asiakaspalvelu) sekä sitä, miten niitä hyödynnetään yrityksen tai organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettaja: Heli Juntunen, heli.juntunen@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Opintojakson arviointi perustuu Xamkin ammattikorkeakoulun opiskelijan arviointikehikkoon. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytyksen löydät Learn-alustalta.
Arviointi tällä opintojaksolla tehdään oppimistehtävien ja tenttien yhteispistekertymänä,