Siirry suoraan sisältöön

Moniulotteiset uhat varautumisen haasteina (5op)

Toteutuksen tunnus: KST0EU66-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2026 - 19.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2026 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 43
Koulutus
Kriisinkestävä sosiaali- ja terveydenhuolto koulutus (ylempi amk)
Opettajat
Hilla Nordquist
Virtuaali Kriisinkestävä sote YAMK
Kimmo Kääriäinen
Joonas Lahelma
Ryhmät
KSTKT26KVY
Kriisinkestävä sosiaali- ja terveydenhuolto, ylempi AMK
Opintojakso
KST0EU66

Toteutukselle Moniulotteiset uhat varautumisen haasteina KST0EU66-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

-Ymmärrät sote-toimintojen tarpeita varautua erilaisiin moniulotteisiin, kansallista riskinarviota mukaileviin uhkiin.
-Ymmärrät kansallisten strategioiden, verkostomaisen valmiuden ja moniviranomaisyhteistyön toimintoja ja tavoitteita moniulotteisten uhkien torjunnassa.
-Tunnistat moniulotteisten uhkien kompleksisuuden ja hahmotat jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia näiden teemojen asiantuntijuuden kerryttämiseksi.

Sisältö

-Millaisia ovat keskeiset strategiat ja direktiivit sote-toimintojen kyberturvallisuudessa?
-Mitä ovat keskeiset vaaralliset aineet (CBRN) ja miten niiden kohtaamiseen voi varautua?
-Millaisia uhkia erilaiset luonnonilmiöt voivat aiheuttaa sote-toiminnoille?

-Miten sote-toimintoja uhkaavaan informaatiovaikuttamiseen voi varautua?
-Miten terveysturvallisuusuhkiin varaudutaan kansainvälisessä yhteistyössä?

Arviointi

Opiskelija osaa:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa sosiaali-ja terveydenhuollon moniulotteisista uhkaskenaarioista
b. ratkaista vaativia ongelmia kehittämistoiminnassa
c. arvioida itsenäisesti ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä kehittämisen näkökulmasta
f. työskennellä itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti suomeksi ja englanniksi
h. kasvattaa jatkuvan oppimisen valmiuksia

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan 100 %:sti verkko-opetuksena, ja se sisältää vuorovaikutteisia luentoja, ohjaustapaamisia, erilaisia ryhmätöitä keskusteluineen sekä itsenäistä opiskelua verkko-oppimisympäristössä.
Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloon ja vuorovaikutukseen sitoutumista lukujärjestyksessä olevina verkko-opetuspäivinä sekä opiskelijoiden ja opettajien yhdessä sopimina täydentävinä yhteisinä opiskelupäivinä.
Opintojakso painottuu moniammatilliseen ryhmätyöskentelyyn, joka edellyttää valmiuksia ja joustoa mukautua ryhmän ja tehtävänantojen aikatauluihin.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät, tentit, sekä muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, sisältäen työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä sekä itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Esitietovaatimukset

Ennakoiva riskienarviointi ja -hallinta 5 op suoritettuna.

Siirry alkuun