Siirry suoraan sisältöön

Unreal Engine - Startti pelinkehitykseen (5op)

Toteutuksen tunnus: AV00FU80-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2025 - 31.08.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.03.2026 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 50
Koulutus
Avoin ammattikorkeakoulu
Ohjelmistotekniikan koulutus
Opettajat
Juha Ojala
Vastuuopettaja
Juha Ojala
Ryhmät
VV2025-2026
Valinnaiset opinnot 2025-2026
VV2026-2027
Valinnaiset opinnot 2026-2027
Opintojakso
AV00FU80

Toteutukselle Unreal Engine - Startti pelinkehitykseen AV00FU80-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

-Hallitset Unreal Enginen tärkeimmät perustoiminnot
-Osaat rakentaa yksinkertaisia 3D-ympäristöjä
-Ymmärrät peliohjelmoinnin perusteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä
-Ymmärrät pelillistämisen mahdollisuuksia eri toimialoilla
-Olet valmis syventämään osaamistasi muilla Unreal Engine -opintojaksoilla

Sisältö

-Miten Unreal Engine 5:n tarjoamia työkaluja voidaan hyödyntää kenttäsuunnittelussa ja peliohjelmoinnissa?
-Miten Geometrian luominen, materiaalien tekeminen ja valaistus toteutetaan ja integroidaan osaksi pelikokonaisuutta?
-Miten Unreal Enginen visuaalista Blueprint-skriptauskieltä voidaan käyttää pelilogiikan toteuttamiseen ilman perinteistä ohjelmointia?
-Miten Fab-palvelua voidaan hyödyntää, kun etsitään ja otetaan käyttöön 3D-malleja sekä materiaaleja, ja mikä rooli sillä on osana Unreal Engineä?

Opiskelumateriaali

Opintojakso sisältää omaa teoriaa, linkkejä, sekä aiheeseen liittyviä harjoitustehtäviä eri osa-aiheista.

Toteutus alkaa (ja etenee) oma-aloitteisena etäopiskeluna pl. mahdolliset erikseen ilmoitettavat erikoispäivät. Kurssia suoritetaan menemällä Learn -alustalla olevaa rakennetta läpi välilehti kerrallaan. Jokainen välilehdellä oleva aktiviteetti ja aineisto tulee lukea läpi ennen seuraavaan välilehteen menemistä. Tehtävät voi ohittaa hetkellisesti jos ne tuntuvat liian vaikeilta ja palata tekemään ne myöhemmin.

Kurssialustana toimii Learn -alusta, josta löytyy kaikki tarvittava tieto kurssin läpipääsemiseksi.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opiskelumuotona on pääsääntöisesti etänä suoritettava itseopiskelu. Opintojakson aikana voidaan sopia erillisiä TEAMS-tapaamisia. Opintojakso vaatii Unreal Engine -pelimoottorin sekä Visual Studio Communityn asentamisen omalle työasemalle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tentit ja tehtävät ajoittuvat opintojakson aukioloaikaan.

Opiskelijan työmäärä

Laskennallinen opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste eli kokonaisuudessaan 5 op x 27 h = 135 tuntia opiskelijan työtä. Opiskelijan työmäärä riippuu opiskelijan opiskelutaidoista, -tekniikoista ja aiemmasta osaamisesta.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakson osaamistavoitteet:

Ymmärrät mitä ovat pelimoottorit ja miksi niitä käytetään?
Hallitset Unreal Enginen tärkeimmät perustoiminnot
Osaat rakentaa yksinkertaisia 3D-ympäristöjä
Ymmärrät peliohjelmoinnin perusteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä
Ymmärrät pelillistämisen mahdollisuuksia eri toimialoilla
Olet valmis syventämään osaamistasi muilla Unreal Engine -opintojaksoilla

Opintojakson sisältö:

Miten Unreal Engine 5:n tarjoamia työkaluja voidaan hyödyntää kenttäsuunnittelussa ja peliohjelmoinnissa?
Miten Geometrian luominen, materiaalien tekeminen ja valaistus toteutetaan ja integroidaan osaksi pelikokonaisuutta?
Miten Unreal Enginen visuaalista Blueprint-skriptauskieltä voidaan käyttää pelilogiikan toteuttamiseen ilman perinteistä ohjelmointia?
Miten Fab-palvelua voidaan hyödyntää, kun etsitään ja otetaan käyttöön 3D-malleja sekä materiaaleja, ja mikä rooli sillä on osana Unreal Engineä?

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarjolla:
Avoimen AMKin opiskeljoille 50 paikkaa
Tutkinto-opiskelijoille 50 paikkaa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

PISTERAJAT
Koko kurssi = max. 100 pistettä, läpipääsyraja = 40 pistettä.

ARVIOINTIASTEIKKO
pisteet = arvosana

0-39 = 0, hylätty

40-49 = 1

50-59 = 2

60-69 = 3

70-79 = 4

> 80 = 5

ARVIOINTIPERUSTEET
Arviointiperusteet ovat tehtäväkohtaisia. Ne on mainittu harjoitustehtävien yhteydessä. Jokainen tehtävä kerryttää pistepottia

Siirry alkuun