Unreal Engine - Startti pelinkehitykseen (5op)
Toteutuksen tunnus: AV00FU80-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.11.2025 - 31.08.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.03.2026 - 31.12.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Avoin AMK ja täydennyskoulutus
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 50
- Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
- Ohjelmistotekniikan koulutus
- Opettajat
- Juha Ojala
- Vastuuopettaja
- Juha Ojala
- Ryhmät
-
VV2025-2026Valinnaiset opinnot 2025-2026
-
VV2026-2027Valinnaiset opinnot 2026-2027
- Opintojakso
- AV00FU80
Toteutukselle Unreal Engine - Startti pelinkehitykseen AV00FU80-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
-Hallitset Unreal Enginen tärkeimmät perustoiminnot
-Osaat rakentaa yksinkertaisia 3D-ympäristöjä
-Ymmärrät peliohjelmoinnin perusteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä
-Ymmärrät pelillistämisen mahdollisuuksia eri toimialoilla
-Olet valmis syventämään osaamistasi muilla Unreal Engine -opintojaksoilla
Sisältö
-Miten Unreal Engine 5:n tarjoamia työkaluja voidaan hyödyntää kenttäsuunnittelussa ja peliohjelmoinnissa?
-Miten Geometrian luominen, materiaalien tekeminen ja valaistus toteutetaan ja integroidaan osaksi pelikokonaisuutta?
-Miten Unreal Enginen visuaalista Blueprint-skriptauskieltä voidaan käyttää pelilogiikan toteuttamiseen ilman perinteistä ohjelmointia?
-Miten Fab-palvelua voidaan hyödyntää, kun etsitään ja otetaan käyttöön 3D-malleja sekä materiaaleja, ja mikä rooli sillä on osana Unreal Engineä?
Opiskelumateriaali
Opintojakso sisältää omaa teoriaa, linkkejä, sekä aiheeseen liittyviä harjoitustehtäviä eri osa-aiheista.
Toteutus alkaa (ja etenee) oma-aloitteisena etäopiskeluna pl. mahdolliset erikseen ilmoitettavat erikoispäivät. Kurssia suoritetaan menemällä Learn -alustalla olevaa rakennetta läpi välilehti kerrallaan. Jokainen välilehdellä oleva aktiviteetti ja aineisto tulee lukea läpi ennen seuraavaan välilehteen menemistä. Tehtävät voi ohittaa hetkellisesti jos ne tuntuvat liian vaikeilta ja palata tekemään ne myöhemmin.
Kurssialustana toimii Learn -alusta, josta löytyy kaikki tarvittava tieto kurssin läpipääsemiseksi.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opiskelumuotona on pääsääntöisesti etänä suoritettava itseopiskelu. Opintojakson aikana voidaan sopia erillisiä TEAMS-tapaamisia. Opintojakso vaatii Unreal Engine -pelimoottorin sekä Visual Studio Communityn asentamisen omalle työasemalle.
TKI ja työelämäyhteistyö
Sovitaan erikseen opettajan kanssa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tentit ja tehtävät ajoittuvat opintojakson aukioloaikaan.
Opiskelijan työmäärä
Laskennallinen opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste eli kokonaisuudessaan 5 op x 27 h = 135 tuntia opiskelijan työtä. Opiskelijan työmäärä riippuu opiskelijan opiskelutaidoista, -tekniikoista ja aiemmasta osaamisesta.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson osaamistavoitteet:
Ymmärrät mitä ovat pelimoottorit ja miksi niitä käytetään?
Hallitset Unreal Enginen tärkeimmät perustoiminnot
Osaat rakentaa yksinkertaisia 3D-ympäristöjä
Ymmärrät peliohjelmoinnin perusteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä
Ymmärrät pelillistämisen mahdollisuuksia eri toimialoilla
Olet valmis syventämään osaamistasi muilla Unreal Engine -opintojaksoilla
Opintojakson sisältö:
Miten Unreal Engine 5:n tarjoamia työkaluja voidaan hyödyntää kenttäsuunnittelussa ja peliohjelmoinnissa?
Miten Geometrian luominen, materiaalien tekeminen ja valaistus toteutetaan ja integroidaan osaksi pelikokonaisuutta?
Miten Unreal Enginen visuaalista Blueprint-skriptauskieltä voidaan käyttää pelilogiikan toteuttamiseen ilman perinteistä ohjelmointia?
Miten Fab-palvelua voidaan hyödyntää, kun etsitään ja otetaan käyttöön 3D-malleja sekä materiaaleja, ja mikä rooli sillä on osana Unreal Engineä?
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarjolla:
Avoimen AMKin opiskeljoille 50 paikkaa
Tutkinto-opiskelijoille 50 paikkaa
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
PISTERAJAT
Koko kurssi = max. 100 pistettä, läpipääsyraja = 40 pistettä.
ARVIOINTIASTEIKKO
pisteet = arvosana
0-39 = 0, hylätty
40-49 = 1
50-59 = 2
60-69 = 3
70-79 = 4
> 80 = 5
ARVIOINTIPERUSTEET
Arviointiperusteet ovat tehtäväkohtaisia. Ne on mainittu harjoitustehtävien yhteydessä. Jokainen tehtävä kerryttää pistepottia