Unreal Engine: Basics of Blueprint Visual Scripting (3 cr)
Code: AV00EA20-3001
General information
- Timing
- 01.10.2019 - 31.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Department of Information Technology
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Information Technology
Objective
The attendant knows how to navigate inside the editor and its menus and also knows how to create and use the most common things used in programming (variables, functions, classes, references) inside Unreal Engine. The attendant knows independently how to build working logic using the Unreal Engine Blueprint Visual Scripting System. The attendant knows how to package the program so it can be distributed to other users.
Content
Learn how to navigate inside Unreal Engine editor, what are most common menus and what is included inside them. Getting to know Blueprint Visual Scripting system and benefits it offers compared to normal programming. Learn how to do all basic programming things with the Blueprint scripting system. Build a small example program that is packaged and ready to be distributed to others.
Evaluation
The code produced in the final assignment and how the program works will be evaluated.
Course material
Kurssin oma materiaali sekä kurssin Youtube-kanava. Lisäksi Epic Gamesin oma dokumentaatio.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Tavoite
Opiskelija osaa liikkua editorissa ja editorin valikoissa sekä luoda ja käyttää yleisimpiä ohjelmoinnissa tarvittavia asioita (muuttujat, funktiot, oliot, viittaukset) Unreal Enginen sisällä. Kurssilainen osaa itsenäisesti rakentaa toimivia logiikkakokonaisuuksia käyttäen Unreal Enginen visuaalista Blueprint-skriptauskieltä. Opiskelija osaa pakata rakentamansa sovelluksen muille käyttäjille ajettavaan muotoon.
Sisältö
Käydään läpi, kuinka Unreal Enginen editorissa liikutaan, mitkä ovat editorin oleellisimmat valikot ja mitä ne pitävät sisällään. Tutustutaan Blueprint-skriptauskieleen ja sen etuihin verrattuna perinteiseen ohjelmointiin sekä tehdään kaikki perinteiselle ohjelmoinnille oleellisimmat asiat Blueprint-skriptauskielellä. Rakennetaan pieni esimerkkiohjelma, joka pakataan muille käyttäjille ajettavaan muotoon.
Toteutus
Kurssi suoritetaan itsenäisesti tutustumalla kurssin dokumentteihin ja videomateriaaliin. Kurssilla annetaan myös pieniä harjoitustehtäviä itsenäisesti suoritettavaksi: tehtävän ratkaisun voi katsoa videolta tai dokumentista. Tehtävät liittyvät erilaisten logiikkapulmien ratkaisuun ja parhaimman ratkaisun valintaan pulman suorittamiseksi. Opintojakson voi suorittaa omaan tahtiin ja kurssilaiset voivat keskustella toistensa kanssa käyttäen tarjottua alustaa.
Suoritustapa
Laaja lopputehtävä, jossa kurssilaisen pitää ohjelmoida tiettyjä tapahtumia annettuun pelimaailmaan. Lopputehtävän osiot pisteytetään erikseen ja hyväksytty kurssisuoritus vaatii tietyn pistemäärärajan ylittymisen.
Evaluation scale
Approved/Failed
Assessment criteria, approved/failed
Lopputehtävän koodi ja sen toimivuus.
Assessment methods and criteria
Lopputehtävän koodi ja sen toimivuus.
Qualifications
Kohtalainen tietämys ohjelmoinnin perusteista