Skip to main content

Basics of research and development work (5 cr)

Code: M51B120-3001

General information


Enrollment
20.08.2018 - 07.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.09.2018 - 31.12.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
Tarja Isokääntä
Pekka Penttinen
Teacher in charge
Riitta Tuikkanen
Course
M51B120
No reservations found for realization M51B120-3001!

Objective

You can chart the development needs in your professional field and you are able to research or develop those by planning, carrying out, reporting and evaluating a working life-oriented bachelor’s thesis in your professional field.

Content

How do you compose a research plan or development plan? How do you familiarize with the background literature and build a theory framework for the thesis? How do you choose the appropriate research or development method for the thesis and how do you validate your choices? How do you carry out the research or development process, considering and justifying the ethical choices related to research and development? How do you report the results and the eventual outcome of the thesis?

Course material

Opiskelumateriaali on kerrottu Moodle-oppimisympäristössä.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutetaan virtuaalisesti. Opintojaksoon liittyy virtuaalitapaamisia (opetusta/ohjausta) yhdessä sovittuina aikoina. Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskenetelyyn ja virtuaalitapaamisiin. Osoitat osaamisesi opintojakson oppimistehtävien avulla.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi / projektin opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi / projektissa perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson nopeutetusti opiskelemalla tutkimusmenetelmäasioita ja tiedonhankintaa sekä suorittamalla harjoitustehtävät itsenäisesti tai yhdessä muiden nopeuttajien kanssa.

Student workload

5 op = 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä

Further information

Opintojakson verkkoympäristö aukeaa viikon 36 aikana. Opintojaksolla on ajastettuja tehtäviä, mutta esimerkiksi opinnäytetyöprosessin mukaan on mahdollista edetä muullakin aikataululla. Opintojaksoon sisältyy aloituspäivän tapaaminen 13.09.2018 klo 16.30 - 18.00 luokassa A231. Tapaamiseseen on myös mahdollista oasllistua AC-yhteyden välityksellä kirjautumalla selaimella osoitteeseen http://flax.xamk.fi/pekkapenttinen.

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, good (3)

See the evaluation criteria for Bachelor’s Thesis at Mamk

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan verkossa toteutettavien harjoitustehtävien perusteella.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Osaat etsiä laatia hakulausekkeen ja etsiä tietoa avustetusti. Osaat luetella tutkimus- ja kehitystyön prosessin vaiheet.
Selviydyt ammattialaasi liittyvästä suullisesta ja kirjallisesta raportoinnista.
Osaat määritellä ja selittää tutkimus- ja kehittämistyhön liittyviä peruskäsitteitä. Niiden käytössä ammatillisissa keskusteluissa ja kirjallisissa tuotoksissa on puutteita.
Osaat luetella keskeisiä tutkimusaineistojen hankintatapoja sekä joitakin niiden vahvuuksia ja heikkouksia.
Aineiston hankinta- ja analyysimenetelmien käytössä on puutteita.
Osaat luetella aineiston analysointiin soveltuvia tietoteknisiä sovelluksia, mutta käyttömahdollisuuksien arvioinnissa on puutteita.

Assessment criteria, good (3-4)

Osaat etsiä alan tutkimustietoa monipuolisesti ja itsenäisesti. Osaat laatia sekä suomen- että englanninkielisen hakulausekkeen tiedonhaun pohjaksi.
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietokannoista. Osaat hahmottaa tutkimus- ja kehittämistyön prosessin ja hyödyntää tietoa tutkimus- ja kehittämishankkeiden raporttien arvioinnissa. Osaat raportoida suullisesti ja kirjallisesti tarkoituksenmukaisella tavalla käyttäen ammattialasi työ- ja esitystapoja.
Osaat määritellä ja selittää tutkimus- ja kehittämistyöhön liittyvät peruskäsitteet. Osaat käyttää peruskäsitteitä oikein ja johdonmukaisesti tutkimus- ja kehittämistyöhön liittyvässä keskustelussa ja kirjallisissa tuotoksissa.
Osaat selittää keskeisten tutkimusaineistojen hankintamenetelmien (haastattelu, kysely, havainnointi, dokumentti-aineistot) vahvuudet ja heikkoudet ja perustellusti valita sopiva tutkimusta varten. Osaat kerätä aineiston käyttäen perustekniikoita (kts.ed). Osaat analysoida kvalitatiivisen aineiston käyttäen perustekniikoita (teemoittelu, pelkistäminen, tyypittely, abstrahointi).
Osaa analysoida kvantitatiivista aineistoa käyttäen perustekniikoita (taulukointi, keski- ja hajontaluvut).
Osaa arvioida käytössä olevien tietoteknisten sovellutusten käyttömahdollisuuksia kval.ja kvant.aineistojen analysoinnissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Osaat hahmottaa eri tietolähteiden tiedoista kokonaisuuksia ja tiedon välisiä suhteita. Osaat arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja laatua.Osaat hyödyntää luovasti tutkimusten ja kehittämishankkeiden tietoa ammattialasi kehittämisessä sekä kehittämisen raportoinnissa.
Osaat hahmottaa peruskäsitteiden välisiä yhteyksiä ja käyttää käsitteitä johdonmukaisesti ja monipuolisesti keskustelussa ja kirjallisissa tuotoksissa.
Osaat hahmottaa eri tutkimusmenetelmien käyttömahdollisuuksia ja osaat soveltaa menetelmiä luovasti ja innovatiivisesti tutkimustyössä.

Qualifications

Basics of research and development work, sufficient professional competence.

Go back to top of page