Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00AD24-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2020 - 04.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.09.2020 - 13.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Leila Pekonen
Riitta-Liisa Jukarainen
Vastuuopettaja
Leila Pekonen
Ryhmät
SOMI19SP
Sosionomi, päivätoteutus
Opintojakso
SO00AD24
Toteutukselle SO00AD24-3009 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

• Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
• Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
• Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
• Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
• Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
• Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

• Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
• Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
• Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
• Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
• Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
• Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Arviointi

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.

Opiskelumateriaali

Moodle-alustan opiskelumateriaali.
Teokset:
Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus
Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille tutustumiskäynneille. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla SOMI19SP ryhmän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Tällä opintojakson toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritustapaa verkossa, huomioithan tämän opintojaksolle ilmoittautuessasi.

Osaamisen tunnistamiseen (HOT) liittyvissä asioissa ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, todistus). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen alalla, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Työhön integroitu vaihtoehto edellyttää sinulta itsenäistä toteutussuunnitelman tekemistä suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Informoidaan opintojakson alkaessa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Informoidaan opintojakson alkaessa.
Osa oppimistehtävistä arvioidaan asteikolla 0-5
Osa oppimistehtävistä / oppimispäiväkirja asteikolla Hyväksytty/Täydennettävä.
Tentti 0-5

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Siirry alkuun