Skip to main content

Special education (5 cr)

Code: SO00AD24-3010

General information


Enrollment
15.08.2020 - 04.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2020 - 31.10.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Maija Olli
Tuomo Paakkonen
Teacher in charge
Tuomo Paakkonen
Groups
SOKT19SP
Social services, full-time studies
Course
SO00AD24
No reservations found for realization SO00AD24-3010!

Objective

You are aware of the individual and special needs of children and the youth.
You can support individual growth and learning abilities of each child.
You know the service system of special education from early childhood education up to secondary school education.
You can define basic concepts and describe professional practices related with special education.
You can utilizise family-centred orientation as part of supporting children.
You know essential methods of special education.

Content

What kind of special needs can children and young people have?
How can we support growth and learning abilities of children and young people?
What is the service system of special education like and how law and norms do guide special education?
What are the basic concepts of special education?
How is family-centered orientation taken into account within practices of special education?
What kind of methods are used among special education?

Evaluation

a. You can use professional vocabulary systematically.

b. You can look for information in the key information sources of the field.

c. You can identify interrelated tasks.

d. You can work together with customers, users and target groups in the field of special education

g. You can justify their actions according to the ethical principles of the professional field.

Course material

Suositeltavaa kirjallisuutta:
Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkaisemassa. 2. painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (E- kirja)
Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja –opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. (E- kirja)
Pihlaja, P. & Viitala, R. (toim.) 2018. Varhaiserityiskasvatus. Jyväskylä. PS-kustannus. (E-kirja)
Takala, M. (toim.) 2016. Erityspedagogiikka ja kouluikä. Gaudeamus.
Kontu, E. & Suhonen, E. 2014. Erityispedagogiikka ja varhaislapsuus. Palmenia-sarja.
Moberg, S. & Hautamäki, J. & Kivirauma, J. (toim.) Erityispedagogiikan perusteet. PS-kustannus.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä

Opintojakso sisältää:
- Itsenäistä tiedonhankintaa
- Oppimistehtäviä
- Luentoja
- Workshop työskentelyä (läsnäolovelvoite)

Student workload

Laajuus 5 op eli 135 h opiskelijan työtä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojaksolla numeerinen arviointi. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Arvioinnin kriteereinä toimivat oppimistehtävien ohjeistukset.
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Qualifications

Human development and learning

Go back to top of page